Was je auto als een pro 10. Frequent: velgen

10. Frequent: velgen
Vergroot foto
Door: BV 14-08-2013

Nu het meeste vuil weg is, dien je vooraleer je de lak in detail onder handen neemt eerst je aandacht te richten op de velgen. Zoals reeds eerder aangehaald, zijn deze ronde rakkers immers behoorlijk vieze baasjes. Ze verzamelen vuil van de straat, maar ook remstof en smeer, en al die troep wil je in een later stadium niet weer op je lak zien belanden. Nadat je de velgen en banden een eerste keer hebt gespoeld of geschuimd, vernevel je in dit stadium een specifieke velgenreiniger op het lichtmetaal. Opgelet: dergelijke producten hebt vaak een licht bijtende werking, hetgeen ook nodig is om het hardnekkige remstof los te weken. Bepaalde merken dien je eerst te verdunnen: lees dus steeds de gebruiksinstructies!

Omwille van de agressiviteit van dit product, is een voorzichtige aanpak aangewezen. Ten eerste is het belangrijk om velg per velg te behandelen, opdat het product niet langer dan nodig op de velg blijft. Vernevel het product op de velg, wrijf het in, laat het inwerken en spoel vervolgens rijkelijk. En we bedoelen echt overvloedig! Het inwrijven kan gebeuren met een washandschoen (die je om evidente redenen niet gebruikt voor de lak!), maar je pakt dit het beste aan met een velgenborstel: dit is een eerder stugge, in alle richtingen van haren voorziene borstel met een flexibele, met zacht kunststof omhulde steel (ter voorkoming van krassen). Met zo'n borstel poets je niet alleen makkelijk tussen de spaken van de velgen, maar ook achter de velgwand en zelfs tussen het lichaam van de velg en de remklauw. Vaak worden deze delen vergeten, waardoor niet alleen de voorkant veel sneller vuil wordt, maar je ook te maken krijgt met een vuile bedoening wanneer je een reservewiel moet monteren. En het is ook gewoon veel aangenamer als de hele velg net oogt uiteraard.

Dergelijke borstels durven wel wat spatten afgeven, dus gebruik ze niet wanneer je je zondagse broek draagt. En hier komt de tweede 'opgelet' op deze pagina: niet alleen velgenreiniger, maar de meeste in dit dossier vernoemde producten zijn in meer of mindere mate onvriendelijk voor je handen. We raden dan ook aan om steeds latex handschoenen te dragen. Dat kunnen wegwerpexemplaren zijn, maar beter nog zijn het type keukenhandschoen met een lange mof, zodat je niet het risico loopt dat ze langs boven vollopen als je een washandschoen in een emmer spoelt. We spreken uit ervaring.

Als elke velg is aangepakt, is het goed mogelijk dat je nog steeds (heel beperkte) vuilresten opmerkt op het oppervlak van de velg die niet door de borstel zijn meegenomen. Dit komt vooral voor bij velgen met veel ingefreesde fantasie. Dat is normaal, en mag in dit stadium ook zo blijven. Wanneer we later de wagen wassen, zal zich de gelegenheid opnieuw voordoen om met een beetje overblijvende shampoo de velgen een laatste keer af te wassen. Dit doe je in ieder geval met een aparte handschoen, want zelfs al heb je de eerdere procedure doorlopen, dan nog wil je absoluut vermijden dat er een 'kruisbesmetting' optreedt tussen vuil van de velg en de lak. Het is daarom handig om een aparte kleur te voorzien voor deze washandschoen zodat je ook in de toekomst beide zaken strikt gescheiden kan houden. Maar nu is het dringend tijd om tot de kern van de zaak te komen: het effectief wassen van de lak.

Geef commentaar
comments by Disqus