Autosalon van Brussel 2014 Peugeot

Peugeot
Bekijk 71 foto's
Door: BV 29-11-2013

Eerst het belangrijkste

Peugeot tovert z'n stand in Paleis 4 in de eerste plaats om tot een platform voor de promotie van de 308. De autobouwer heeft het voor z'n nieuwe middenklasse berline, een segment dat in Europa één verkochte auto op drie vertegenwoordigt, over een andere boeg gegooid. Het merk weerstond de drang om het model te laten groeien, investeerde fors in de kwaliteit en met het LMP2-platform van de Peugeot-Citroën-groep onder de koets, realiseert het model een gewichtsbesparing van zo maar eventjes 140kg.

Peugeot is zo fier op z'n nagenoeg geheel van knopjes ontdane boordplank dat het bedrijf er een hele zone aan wijdt. Een klein stuurtje, hooggeplaatste instrumenten en een middenconsole met een aanraakscherm van 9,7" zijn de hoofdingrediënten.

Alle vijf de beschikbare benzine- en dieselmotoren zijn zuiniger dan voorheen. En dat is niet alleen te wijten aan de gewichtsbesparing die we in de eerste paragraaf van dit salonitem aanhaalden. Ook de stroomlijn - een Cx van amper 0,28) zit er voor iets tussen. De meest CO2-vriendelijke dieselcentral stoot amper 82gr/km uit.

308 R Concept

Dat het model zichzelf ook een andere rol kan toeëigenen moet blijken uit de 308 R Concept. Een studiemodel dat evenwel op koers zit voor serieproductie van een erg sportieve 308. Het model is uitgerust met de 1.6l turbomotor van de RCZ R. Het kleine blokje wordt daar uitgemolken tot zo maar eventjes 270pk. Een Torsen-differentieel helpt bij het beheer van al dat vermogen en uiteraard is de aankleding ook opvallend. Wat denk je van een tweekleurige koets in carbon?

Opgefriste modellen

Zoals de 3008 als de 5008 zijn inmiddels vier jaar op de markt. Peugeot lijkt tevreden met de verkoop van beide monovolume-afgeleiden. Het verkocht er al zo'n 800.000 stuks van. Maar om de teller verder te laten doorlopen werden beide modellen afgelopen jaar op een facelift getrakteerd.

Showstopper

Op het Autosalon van Frankfurt presenteerde het Franse merk de Onyx. Een 4n65m groot studiemodel dat onder een spectaculaire koets in materialen als mat zwart carbon en zuiver koper, ruimte biedt aan een 3,7l V8 Hybridemotor met 600pk en een zestrapstransmissie.

De liefhebbers van autosport kunnen hun ommetje naar Paleis 4 verantwoorden met de aanwezigheid van de Peugeot 208 T16 Pikes Peak. 25 jaar nadat Ai Vatanen de Amerikaanse race op z'n naam schreef met z'n 405 T16 deed Sébastian Loeb dat nog even over. De 20km lange heuvelklim was al na 8 '13" verleden tijd. De 208 in kwestie heeft dan ook een 3,2l V6 biturbo met 875pk (één pk per kilogram!) en doet de honderdsprint in amper 1,8 seconden.

Geef commentaar
comments by Disqus