Autosalon van Brussel 2014 Citroën

Citroën
Bekijk 78 foto's
Door: BV 25-12-2013

Citroën wil zich in Brussel vooral laten zien als een modern en dynamisch merk. En het bedrijf heeft daar, zoals je verderop in dit item kan lezen, best veel argumenten voor. Maar er moet natuurlijk ook aandacht besteed worden aan volumeproducten. En daar zijn het de nieuwe Picasso's (een ‘gewone' vijfzitter en een ‘Grand' die plaats biedt voor zeven inzittenden) die de meeste aandacht krijgen. Niet moeilijk, beide modellen zijn pas sinds de zomer te koop en de autobouwer heeft er al meer dan 55.000 orders voor op zak.

DS3 Cabrio Racing & Faubourg Addict

De DS3 Racing, met een tot meer dan 200pk opgepepte 1.6l turbo benzinemotor aan boord en een erg uitgesproken drukke, maar trendy aankleding was een groot succes. En het mag dan ook niet verbazen dat de Fransen ervoor opteerden om dezelfde behandeling te reserveren voor de dakloze telg uit het aanbod. De Cabrio weegt maar 25kg meer dan de gesloten telg en omdat z'n dakconstructie (in feit een schuifdak dat tot onder de achterruit loopt) minder invloed heeft op de rigiditeit heeft het bommetje voldoende troeven in handen om zowel op vlak van prestaties als weggedrag het reeds gekende model te evenaren.

De DS3 Cabrio Racing mag uitpakken met een aparte koetswerktint in mat grijs en specifieke koetswerk- en interieuraccenten, maar het is niet de enige DS3 die zich op dat vlak probeert te manifesteren. De Faubourg Addict - genoemd naar een hip district in Parijs - doet net hetzelfde, maar putte inspiratie uit de Numéro 9 Concept die in 2012 debuteerde op het Autosalon van Peking.

Cactus

Begin februari onthult Citroën z'n nieuwe strategie voor de toekomst. En dat houdt in dat er naast de DS-lijn een C-lijn komt. De vervanging van de huidige modellen die reeds een C-in de naam hebben, laat ons stellen. Maar met een meer uitgesproken, aparte filosofie en vormgeving. De Fransen staken al eens een teen in het badwater, met de Cactus Concept. Die auto mag de show stelen op het Autosalon van Brussel en meteen het publiek opwarmen voor een seriemodel. Dat wordt aangelengd - zulks is onvermijdelijk - maar het eindresultaat zal dichter bij het in Brussel te bewonderen exemplaar liggen, dan gebruikelijk is. Bij het schrijven van dit item is Citroën nog erg cryptisch, maar de met lucht gevulde rubberkussentjes op bumpers en flanken, ter bescherming van parkeerschade en kleine aanrijdingen, zullen in elk geval van de partij zijn. Een model om naar uit te kijken.

Geef commentaar
comments by Disqus