Dunlop blaast 125 kaarsen uit

Dunlop blaast 125 kaarsen uit
Bekijk 2 foto's
Door: AUTO55 13-01-2013

Op 48-jarige leeftijd verwerft de Schot John Boyd Dunlop de rechten op de opblaasbare fietsband. We spreken 1888, een jaar voor de oprichting van Dunlop Pneumatic Tyres Co. Ltd.

In 1902 maakt dochteronderneming Dunlop Rubber zich bekend (dat voortaan de productie voor haar rekening zou nemen) en mag het merk de wedstrijd Parijs-Wenen aan de overwinningslijst toevoegen, nadat renner Willie Hume in 1889 ook al vier wedstrijden won op Dunlop-rubber. Winst komt er ook in de Grand Prix van 1923, met Henry Segrave achter het stuur van een Sunbeam, al kan John Boyd dat zelf niet meer meemaken. Hij sterft twee jaar eerder.

In 1948 lanceert het merk een band met zelfdichtende laag. Deze kan spanningsverlies bij verdere lekken voorkomen. Twee jaar nadien gaat de aandacht naar Formule 1 en motorracers, met een een eerste wereldtitel in 1959 (Jack Brabham in een Cooper) en hetzelfde verhaal bij de motoren in '66, het jaar waarin Giacomo Agostini op een MV Agusta de rest van de 500cc-klasse achter zich laat. Een achtste F1-wereldtitel wordt behaald naar aanloop van de jaren '70, door Jackie Steward en zijn Matra, maar Dunlop trekt zich na de decenniawissel terug uit het gebeuren. Voortaan ligt de nadruk op rally's, Sport- en Touring-klassen. Toch duurt het nog eens 14 jaar alvorens Dunlop zich met een hoogste podiumplaats kan associëren. Dat gebeurt tijdens de rally Parijs-Dakar, met Rene Metge en Dominique Lemoyne aan boord van een Porsche 911.

In '94 tovert de producent alweer een nieuw kunstje uit de mouw: een ultralichte band die het totaalgewicht van de auto met 12kg naar beneden haalt. Kort daarop volgt het DSST-systeem dat toestaat verder te rijden na een onzachte aanraking met een spijker. Sensoren voor bandenspanningscontrole ontstaan samen met onheilspellende waarschuwingen omtrent de milleniumbug, en het heden nadert met de intrede van de SP Sport Maxx TT in 2008. Hiervoor wordt een kevlar vezelstructuur in de toplaag gebruikt. Een variant voor het circuit zal pas in 2012 komen bovendrijven. Vorig jaar dus, wanneer ook de eerste conceptband met AA-score verschijnt (op de eerste dag van de vrijwillige Europese bandenlabeling). De nieuwste aanwinst heet overigens Blu Response, kreeg een hoge Europese BA-score en kan je binnenkort meer over lezen. Wij hebben 'm immers al uitgetest, in wisselende omstandigheden en op een hoogst onverwachte locatie.

Geef commentaar
comments by Disqus