1000 pk voor Toyota TS040 Hybrid

Bekijk 10 foto's
Door: AUTO55 27-03-2014

Toyota weerde zich afgelopen editie van de 24 Uren van Le Mans erg goed tegen het grote geweld van Audi. De Duitsers waren een tijdlang erg ongerust. Het jarenlange succes van dat merk drijft Porsche - dat het recordaantal overwinningen in de legendarische race op zak heeft - tot een terugkeer, maar Toyota is geenszins van plan om zich uit te laten rangeren.

Acht cilinders

De opvolger van de TS030 die afgelopen jaar aantrad, is de TS040. Die voldoet uiteraard aan de nieuwe FIA regels, die wat strakker werden dan voorheen, voor het World Endurance Championship. Er werd daarom aan de hybride aandrijflijn gesleuteld, maar de nieuwe regeltjes laten ook nog ruimte voor enkele opvallende keuzes. Zo heeft deze TS040 een 3.7l V8, terwijl Porsche bijvoorbeeld opteert voor een V4 in de 919 Hybrid.

Veiliger

De TS040 is een gloednieuwe bolide. Als gevolg van de hierboven reeds aangehaalde nieuwe regels is die 10cm smaller dan z'n voorganger. En hij is ook veiliger geworden. De FIA schrijft nu immers ook voor dat er rekening gehouden moet worden met aanrijdingen aan de achterzijde.

Toyota kiest voor vierwielaandrijving. Alweer een voordeel dat de Audi's op hun buik kunnen schrijven.

Toyota gebruikt zoals gezegd een V8 benzinemotor als hoofdkrachtbron. Die krijgt ondersteuning van twee krachtige elektromotoren. Op de achteras is dat een exemplaar van Denson, terwijl de vooras wordt aangedreven door een elektrisch aggregaat van Aisin AW. Dat betekent ook meteen dat Toyota nu ook kiest voor vierwielaandrijving. Alweer een voordeel dat de (reeds vierwielaangedreven) Audi's op hun buik kunnen schrijven. En het vermogen? Bijna 1000pk. 520pk wordt geleverd door de benzinemotor en de rest komt van het duo elektromotoren. De vorige bolide kwam tot een gecombineerd vermogen van 830pk. Als vanzelfsprekend wordt de remenergie gerecupereerd en aangewend om wat vlotter de bocht uit te accelereren. En de TS040 zou ook 25% zuiniger dan zijn voorganger zijn. Gedicteerd door de strengere regelgeving. Zowel de aandrijflijn als de verminderde luchtweerstand zorgden voor de winst.

Silverstone krijgt de primeur

De Toyota TS040 zal voor het eerst zijn kunsten vertonen op het Engelse Silverstone op 20 april. En voor het derde opeenvolgende jaar zitten Alex Wurz, Nicolas Lapierre, Kazuki Nakajima, Anthony Davidson, Sébastien Buemi en Stéphane Sarrazin om de beurt achter het stuur. Ze krijgen dit seizoen gezelschap van reservecoureur Mike Conway.

Geef commentaar
comments by Disqus