5 digitale dashboards uit de eighties

Digitale dashboards zijn een trend. En tegenwoordig wordt het instrumentarium steeds vaker vervangen door een matrixscherm dat meestal interactief is en bij tijden zo fijn is vormgegeven dat het nauwelijks te onderscheiden is van echte wijzerplaten. Dat was ooit anders. In de eighties werd al duchtig geëxperimenteerd met digitale wijzerplaten. We lijsten vijf markante voorbeelden voor je op.

Subaru XT (1985)

De Subaru XT werd geïntroduceerd in 1985. Hij bestond in een atmosferische en een geblazen variant. Uiteraard met vierwielaandrijving en boxermotor en in sommige versies ook met digitaal dashboard. En dat was niet het enige 'aparte' aan de XT. Z'n koetswerkvormgeving viel op, en wat denk je van het asymmetrische stuurwiel?

Renault 11 (1983)

De Renault 11 werd in 1983 geïntroduceerd als vijfdeursversie van de Renault 9 die twee jaar eerder was gelanceerd. Eén van z'n aparte kenmerken: hij was verkrijgbaar met een digitaal dashboard. Het was een optie.

Audi ur-Quattro (1980)

In 1980 stond er gewoon Quattro op de type-aanduiding, maar inmiddels hebben we het steevast over de ur-Quattro. Hij was immers de eerste vierwielaandrijver van het merk met de vier ringen. Technologie die Audi onderlijnde door er ook een digitaal dashboard in te planten. Eentje dat niet verder wil tellen van 500.000 kilometer overigens...

Nissan 300ZX Turbo (1984)

De derde generatie van de Nissan Z-reeks (toen op sommige markten nog gekend als Datsun) stond in de catalogus tot 1989. En de 228pk sterke turbo-uitvoering had dit digitale instrumentarium.

Citroën BX Digit (1985)

De Citroën BX had een conventionele boordplank met twee ronde wijzerplaten. Maar in 1985 introduceerde het Franse merk een beperkte reeks 'Digit'. Een verwijzing naar z'n digitale boordplank. De slogan: "Een ruimteschip voor de weg".

Geef commentaar
comments by Disqus