Dieselhybride voor Kia Optima

Bekijk 3 foto's
Door: BV 29-09-2014

Kia heeft z’n compacte 1,7l dieselmotor opgewaardeerd en gepaard aan een accu en elektromotor. In het eerste geval is de voornaamste aanpassing het gebruik van een compressor die elektrisch wordt aangedreven, eerder dan de door uitlaatgassen aangejaagde turbo. Da’s net iets efficiënter en het levert meer trekkracht op bij lage toerentallen.

Hybride

De hybride-technologie is net krachtig genoeg om bij constante snelheden de motor uit te kunnen schakelen. De startmotor werkt voortaan overigens via een riem, om het start/stop-systeem nagenoeg gevoelloos te laten verlopen.

Meer vermogen

Terwijl de conventionele dieselversie 136pk en 320Nm opwekt, is de gecombineerde technologie goed voor 170pk en 380Nm. Dat betekent dat de prestaties zijn aangescherpt. De sprinttijd duurt nu 9 seconden (-1,2s), de top bedraagt 220km/u (+18km/u) en het verbruik daalt van 4,9l/100km naar 4,2l/100km. Wat geenszins omlaag gaat is de prijs, maar de exacte gevolgen daarvoor zijn nog niet bekend.

Geef commentaar
comments by Disqus