Dit zijn de 5 meest betrouwbare occasies

Eerder stelden we al de top vijftien van de rampzaligste occasies voor. Omdat we graag af en toe ook eens positief uit de hoek komen, serveren we je hierbij de vijf beste occasies op basis van gegevens verzameld door de Duitse keuringscentra (TÜV).

Mercedes SLK

En ook hier krijgt Mercedes de eer het lijstje aan te voeren. De SLK blinkt volgens de TÜV uit dankzij het kleinste aantal waargenomen mankementen ooit. Potentiële kopers moeten er evenwel hier en daar een krakend geluidje en een sporadische crash van het Comand System bijnemen. Heel erg zelden waren er klachten over een benzinegeur binnenin.

Mazda 2

Ongetwijfeld voedt het het exorbitante autochauvinisme van de Duitsers, maar in deze top tref je slechts één niet-Duitser aan en dat is de Mazda 2. Niettegenstaande de Japanner prat kan gaan op een oerdegelijke techniek, ontdekten de keurders bij oudere exemplaren af en toe olieverlies van motor en transmissie, net als een te hoge speling in de stuurinrichting.

Audi A3

Jonge A3's durven wel eens last te hebben van een lekkage aan de manchetten van de aandrijfas. Maar eenmaal wat ouder blijken deze Audi's opmerkelijk onopvallend – en in een mankementenklassement is dat iets positiefs. Die onopvallendheid geldt echter niet voor de 2.0 TDI, die aan terugkerende schade aan de turbolader of de cilinderkop lijdt. En laat nu zowat elke Audi A3 in ons land zo'n TDI zijn...

Mercedes C-Klasse

Uit de schaarse mankementen springt bij de Mercedes C-Klasse er niet echt één uit. We zouden kunnen klagen over de turbolader van de V6-diesel die incidenteel oververhit of over het handrempedaal dat af en toe moeilijk lost.

Opel Meriva

Bij de monovolumes gaat de Opel Meriva met de overwinning lopen. Potentiële kopers moeten echter op elektronicadefecten en een occasioneel schokkende motor letten. Oudere Meriva's krijgen echter geen goede punten. Vooral bij modellen die acht jaar of ouder zijn registreert de TÜV vaak klachten: defecte aandrijfassen, gebroken veren en roestende uitlaatsystemen.

Geef commentaar
comments by Disqus