Formule 1 seizoen 2015: wat is anders?

Volgend weekend wordt de aftrap gegeven voor het Formule 1 seizoen van 2015 in het Australische Sydney. Daarna volgen nog 19 races om op 29 november af te sluiten met de seizoensfinale in Abu Dhabi. Zoals steeds wijzigt er dit jaar één en ander aan de regels. Wij zetten de grootste aanpassingen even op een rij. Op tijd om ze tegen 15 maart helemaal van buiten te kennen.

Minder teams

9 verschillende renstallen verwachten we aan de start van seizoen 2015. Twee minder dan vorig jaar, want Caterham en Marussia zijn er niet meer bij. Marussia-opvolger Manor heeft de strijd nog niet opgegeven, maar goed ziet het er niet uit.

1

Minder motoren

Vorig jaar werd de achtcilindermotor opgegeven en vervangen door een 1,6l zescilinder met turbo en hybridetechniek. Elk team mocht toen 5 motoren naar het hiernamaals helpen. Dit jaar moeten ze het stellen met 4.

2

Minder punten

In een poging om wat meer spanning te injecteren werden tijdens de laatste race van vorig jaar dubbel zo veel punten uitgedeeld. Dat is terug afgeschaft.

3

Meer gewicht, meer bescherming

Een ongetankte Formule 1 racer moet nu minstens 702kg wegen. Dat is een tikkeltje meer dan vorig jaar, wat de Teams onder meer in staat moet stellen om naast de nog steeds open cockpit een hogere bescherming tegen zijdelingse impact te voorzien. Dat is nu verplicht.

4

Ook een virtuele Safety Car

Na het zware ongeval van Jules Bianchi afgelopen jaar is er nu een virtuele safety car. Dat wil zeggen dat de wedstrijdleiding de auto’s van van buitenaf kan afremmen. Een snelheidsbegrenzer inschakelen, zeg maar.

5

Weg met de lelijke neuzen

De F1-bolides zien er weer beter uit. Vorig jaar kwamen de meest bizarre creaties aan de start. Dit jaar hebben de racewagens weer een neus die minder aan seksspeeltjes doet denken.

6
Geef commentaar
comments by Disqus