De nieuwe BMW 7 en zijn rivalen

In de hogere segmenten pakken autobouwers graag uit met hun beste technologie. Traditioneel worden de nieuwste snufjes en systemen op de duurste auto’s geïntroduceerd. Begin dit najaar komt BMW met de nieuwe 7-Reeks. En ook al zijn diens concurrenten even sterk en luxueus, toch zullen ze het onderspit moet delven omdat hun technologie ondertussen achterhaald is. Een Vergelijking.

BMW 7 Reeks: lichtgewicht en afstandsbediening

Aluminium en carbon doen de zesde generatie van de 7er 130kg verliezen. Hij weegt nu 1,8 ton en dat maakt hem de lichtste luxe sedan ter wereld. LED-koplampen zitten overal (binnen en buiten), verblinden geen tegenliggers en een optionele laserstraal reikt tot 600m ver. Een plug-in 2.0 benzinemotor met elektrische assistentie verbruikt op papier slechts 2,1 liter per 100 kilometer. De diesels drinken 4,5 tot 8,1 liter. Alle motoren zijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De 7-serie is de eerste serieproductie-auto ter wereld met Remote Control Parking. Daarmee parkeer je je auto terwijl je ernaast staat.

Lees meer

Mercedes S-Klasse: de jongste en stilste

Op papier wint de BMW van de twee jaar oude Mercedes S-Klasse. Het lichtste model weegt ten minste 1925kg, het zuinigste model (S 350 diesel) verbruikt 5,5 liter brandstof. Mercedes focuste zich bij de ontwikkeling dan ook op andere details. Zo zou de S-Klasse de stilste auto ter wereld zijn. Behalve de normale en verlengde S-klasse biedt Mercedes de limousine ook als Maybach (+20 cm wielbasis), Pullman (6,50 meter lang), coupé en binnenkort ook als cabriolet aan. Deze carrosserievarianten ontbreken bij BMW.

Lees meer

Audi A8: de bejaarde 4x4

Terwijl de 7-Reeks en S-Klasse al in een nieuw jasje over onze wegen rijden, moet de Audi A8 nog wachten op een uitgebreide facelift. De huidige is er al sinds 2009, twee jaar geleden was er een opfrissing. Maar de vierde generatie komt er in 2016 aan. Het uiterlijk daarvan zal gebaseerd zijn op Prologue concept car. Onder de kap zal er sneller gereageerd en minder verbruikt worden want Audi plant een accu van 48 Volt en elektrische ondersteuning voor de turbo’s.

Lees meer

VW Phaeton: het zwakke oudje

Het modernste aan de VW Phaeton is de emissienorm (tegen 2017 Euro 6 voor de twee benzinemotoren). Voor de rest waren er enkel kosmetische veranderingen. Hybriden ontbreken, grote diesels en een twaalfcilinder benzinemotor ook. In de basisuitvoering weegt de Phaeton al 2,1 ton, de automaat heeft slechts zes versnellingen. Van technische highlights is er geen sprake. Een nieuwe Phaeton komt er pas na de première van de A8. De tweede generatie zal dan ook op het platform van de Audi staan.

Lees meer

Jaguar XJ: de Brit met opgeheven hoofd

Iets moderner lijkt de Engelse concurrentie. Hybride en een twaalfcilinder is er voor de Jaguar XJ niet. Maar de limousine weegt nauwelijks meer dan de BMW 7 - hoewel hij al vijf jaar op de markt is. Onlangs werd een facelift voorgesteld met meer dieselpower, LED-koplampen en verbeterde smartphone ondersteuning. De nieuwe XJ zal iets meer dan de oude kosten, maar nog steeds minder dan de S-Klasse, Siebener en A8. In dit lijstje is enkel de Phaeton gunstiger.

Lees meer
Geef commentaar
comments by Disqus