5 autorecords die blijven

Het Guiness Book of Records wordt al jaar en dag aanzien als de referentie inzake records. Zeer uiteenlopende records - en dus ook over auto's. Wij plukten er 5 uit die nog wel even zullen meegaan...

de oudste (nog steeds werkende)

In 2007 ging La Marquise in het Californische Pebble Beach voor niet minder dan 3,52 miljoen dollar onder de hamer. La Marquise werkt op papier, hout en kolen en heeft een half uur nodig om op te warmen, maar stamt dan ook uit 1884. Niet alleen is het de oudste nog steeds functionerende automobiel, hij nam deel aan de allereerste officiële race ooit (een 30,5km rit van Parijs naar Neuilly)... en won ze.

de meest gebouwde

In februari 2011 stond de teller op 37 miljoen van de band gerolde Toyota Corolla's. Een pak meer dan VW Kevers (21 miljoen). De Japanner zit intussen aan z'n 11de generatie.

de duurste

In oktober 2013 ging er 52 miljoen dollar van iemands rekening om te compenseren met een Ferrari 250 GTO uit '63. Dat Italiaanse raspaard met chassisnummer 5.111 behoorde voordien toe aan verzamelaar Paul Pappalardo. Die mocht zich er sinds 1974 eigenaar van noemen. De bolide in kwestie won onder meer de Tour de France (voor auto's) in '63, werd achteraf gerestaureerd en heeft sindsdien aan verscheidene historische rally's deelgenomen, zoals aan de 2002 Le Mans Classic.

de lichtste

In het Londen van 1900 liet ene Louis Borsi een amper 9,5kg wegend autootje uitgerust met een 2,5cc-motor registreren. Hij reed er ook mee, maar niet sneller dan 25km/u. Meer ging gewoonweg niet.

de goedkoopste

Een 'Red Bug' van de Amerikaanse Briggs Stratton Co. kostte in 1922 nieuw tussen 125 en 150 dollar. Het bakje was uiteraard piepklein en woog droog aan de haak 111kg. Vanaf 1948 kon je zelf een exemplaar in elkaar schroeven. Een zelfbouwkit was dan 100 dollar waard.

Geef commentaar
comments by Disqus