Deze auto's zijn er in 2016 niet meer bij

Niet succesvol, onpopulair, overbodig… steeds weer moeten autofabrikanten in hun gamma grote kuis houden. In sommige gevallen is het verdwijnen van een model veeleer een opluchting, in andere gevallen een echt jammere zaak. Deze auto's zien we volgend jaar alvast niet terug.

Peugeot RCZ

Frankrijks succesvolle antwoord op de Audi TT verdwijnt. Ook al kreeg hij nog niet zo lang geleden de langverwachte PK-injectie. Als RCZ R met 270pk presteerde hij eindelijk zoals zijn looks doen uitschijnen. De RCZ was op zich geen flop, maar hij staat op het platform van de oude Peugeot 308 en wordt door Magna Steyr in Oostenrijk gebouwd. Kostenplaatje te duur.

Mercedes GLK

De GLK had karakter, hoewel hij te weinig ruimte voor zijn statige afmetingen en hoge prijs bood. De opvolger GLC is minder hoekig en ruimer. Niettemin, wie nog een Mercedes GLK tegen een einde-reeks-prijsje op de kop kan tikken, zal het zich niet berouwen.

Skoda Roomster

De Tsjechische ludospace met origineel design sloeg niet aan. Ook al maakten bijvoorbeeld zijn grote achterste zijruiten hem populair bij de kinderen. Een opvolger komt er uiteindelijk toch niet.

VW Polo BlueMotion

Nog voordat dieselgate het concern op zijn grondvesten deed daveren, wierp VW de zuinige diesel uit het Polo-programma. De verkoop was een echte flop. Zelfs voor kilometervreters loonde de grote meerkost bij aankoop blijkbaar niet.

Fiat Freemont

Een familiewagen van met veel ruimte, krachtige dieselmotoren, goed uitgerust, zelfs optioneel vierwielaandrijving - en dat alles tegen een gunstige prijs. En toch was de verklede Dodge Journey geen succes.

Suzuki Grand Vitara

De Grand Vitara zal verderleven in de nieuwe Vitara. Het nieuwe model is 30 centimeter korter, wat het verdwijnen van 'Grand' in de naam volledig rechtvaardigt. De in 2012 nog geliftete Grand Vitara was een ervaren off-roader, de nieuwe Vitara ondanks vierwielaandrijving eerder een SUV. Moderner en goedkoper, dat wel.

Renault Koleos

Wist je dat de Renault Koleos in Zuid-Korea als Samsung Q5 verkocht wordt? Zo, dat was ongeveer het interessantste wat we over de Koleos konden schrijven. De Koreaanse Fransman was een auto waar niemand op zat te wachten. De facelift heeft daar niets aan veranderd. Zijn opvolger, de Kadjar moet alles doen vergeten.

Seat Altea

De monovolumes sterven verder uit. Ook de Seat Altea werd in 2015 begraven. Gezien zijn leeftijd (de laatste facelift was in 2009) en nogal verouderde techniek geen verrassing.

Land Rover Defender

Het nieuws dat Land Rover hun cult terreinwagen naar de eeuwige jachtvelden stuurt, dreef de prijzen van de laatste modellen resoluut de hoogte in. Of deze trend zich blijft voortzetten, moet nog blijken. De laatste speciale modellen worden met zekerheid ware verzamelobjecten. Een net zo originele oerauto zal zijn opvolger wellicht niet zijn.

Renault Laguna

De Laguna was typisch Frans kanonnenvoer. Maar tegen de hegemonie van de VW Passat was hij niet opgewassen. Of de opvolger met gelukbrengende naam daar verandering in zal brengen, is de grote vraag. De Talisman staat begin volgend jaar bij de dealers.

Mini Coupé

Hij combineerde de nadelen van een coupé met die van een kleine auto. En dat voor veel meer dan € 20.000. Zelfs de grootste Mini-adapten vonden niet voldoende argumenten om de Coupé te kopen. Misschien wordt hij ooit een collectors item, wie weet.

Mazda 5

De Mazda 5 opereerde in de schaduw van de VW Touran en co. Een slechte auto was de zevendeurs niet, maar best duur en de meest recente versie zag er ook een beetje vreemd uit met die golvende lijnen in het koetswerk. Dat hij niet meer bestaat, zal waarschijnlijk niemand merken - misschien niet eens Mazda, verblind door de succesvollere SUV's CX-3 en CX-5.

Renault Mégane CC, Peugeot 207 CC & Peugeot 308 CC

Het grote cabrio-sterven. Cabriolets doen het in de lagere en middelste prijssegmenten niet goed meer. Een plekje onder de zon kan men zich blijkbaar enkel nog in het luxesegment permitteren. Geen Renault Mégane CC, Peugeot 207 CC en Peugeot 308 CC meer.

Geef commentaar
comments by Disqus