10 van de zotste spoilers ooit op een productie-auto

Een beetje vleugel of spoiler kan een auto een sportief uiterlijk geven en ook nog eens wat aërodynamisch voordeel opleveren. Of beide. Maar dat hoeft niet per sé. Hier zijn 10 voorbeelden waarbij automerken behoorlijk ver gingen met vleugels.

Plymouth Roadrunner Superbird

Plymouth wou met deze muscle cars de NASCAR domineren en daarom moesten er wegversies gebouwd worden met dezelfde vorm. Met inbegrip van de grootste vleugel ooit op een seriemodel. Je moet Amerikanen niet leren hoe te overdrijven.

Porsche 911 SC

Porsche had met de ‘ducktail’ al evaren dat het wel wegkwam met een beetje vleugel. De SC-versie bracht voor de gewone Carrera de look van de eerste turbo’s, met inbegrip van de gigantische vleugel. Tegenwoordig zijn modellen zonder dat potsierlijk exemplaar meer gegeerd.

Mitsubishi Lancer EVO

Er staat geen cijfer bij de Evo, al gaat het hier om de laatste uitgave. Maar het maakt niet uit, want van bijna elke creatie was er wel een die gek deed met de achtervleugel. De Subaru Impreza had er ook een flinke lepel van binnen…

Dodge Viper ACR

Eigenlijk is de Viper ACR een zuiver racewagen. Maar Dodge wist hem op één of andere manier gehomologeerd te krijgen voor de openbare weg. De vleugel genereert een karrenvracht neerwaartse druk.

Audi TT

Zo’n klein vleugeltje?! Wel, die verdient z’n plaats in deze lijst omdat het kleintje bij de lancering niét op de TT zat. Het kwam er pas toen Audi’s bolle tweezitter (inmiddels een stijlicoon) iets te graag achterstevoren bleek te gaan. Dat latje verknoeit de lijn, maar het maakte alle verschil.

Ford Sierra RS Cosworth

Het had net zo goed een Escort RS Cosworth kunnen zijn, want ook die had de vleugel met centrale steun over de achterruit. Visibiliteit? Wie maalt daar nu om…

Lamborghini Countach LP500-S

De Countach was bij z’n lancering radicaal vormgegeven, maar vrij van externe ornamenten zoals deze opzichtige vleugel. Hij werd eerst gewoon door liefhebbers gemonteerd omdat ze vonden dat hij er goed uitzag. Lamborghini nam hem dan maar zelf over. Hij genereerde geen neerwaartse kracht en verhoogde alleen de luchtweerstand. Maar cool was het wel.

Mercedes 190E 2.5-16 Evolution II

Uit de tijd (1990) dat zestien kleppen nog wat was. En al helemaal als Cosworth er z’n magie over had uitgestrooid. En dat Mercedes de letters AMG niet overal op kleefde. Deze Benz was in essentie een homologatiemodel voor het toerwagenkampioenschap. Vandaar z’n uitgeklopte wielkasten en… de uit de kluiten gewassen vleugel.

Bugatti Veyron

De koffervleugel op de Veyron is niet alleen groot, hij is functioneel op meer dan één manier. Ga je bij hoge snelheden in de remmen dan wordt het een luchtrem. De spoiler genereert dan meer vertraging dan het remsysteem van een gemiddelde auto.

BMW 3.0 CSL

Een handvol wegversies werd door BMW met de hand in elkaar gevezen. De basis was eigenlijk een eerder ingetogen tweedeurs, maar dat kon je niet meer zeggen als die vleugel erop zat. En kijk ook eens wat de Duitsers boven de achterruit monteerden.

Geef commentaar
comments by Disqus