Alles over de vernieuwde Mercedes S-Klasse

Bekijk 71 foto's
Door: BV 18-04-2017

Mercedes zet z’n vernieuwde vlaggenschip op het Autosalon van Shanghai. Je kan er donder op zeggen dat er flink naar de Aziatische markt is gekeken bij het verfijnen van de absolute topoper uit het aanbod uit Stuttgart. Je vindt in bijhorende gallery een paar interieurs die helemaal op de drukke smaak van de Chinezen geënt zijn. En misschien is het ook wel daarom dat bumpers en lichtunits zichzelf wat meer profileren. Wie hoopte dat de S zich weer meer ging onderscheiden van de E- en C-modellen van het bedrijf - die is eraan voor de moeite.

Licht in de duisternis

Aan de koplampen kan je de opgefriste S het makkelijkste herkennen. Die zijn anders ingedeeld en voorzien van drie LED-stroken voor de dagrijverlichting. Pas zichtbaar na zonsondergang is dat de opgewaardeerde koplampen voortaan maar liefst 650 meter ver kunnen schijnen. 'Ultra-range'-grootlicht noemen de Duitsers dit. De invulling van de staartlichten gebeurt hier nu met dezelfde juweelachtige details als bij de E-Klasse. Die stond voor nog wel meer model.

Goed kijken

Vanbinnen eenzelfde verhaal. Je moet echt goed kijken om de verschillen te ontdekken. Een nieuw stuurwieldesign met aanraakgevoelige knopjes valt als eerste op. Maar ook de displays zijn aangepakt. Optisch lijken die nu één geheel te vormen. We zagen het al bij, jawel, de E-Klasse.

Hetzelfde geldt voor de rijhulpsystemen die daarop debuteerden. Zo kan Mercedes' vlaggenschip zich nog vloeiender door het verkeer bewegen zonder interventies van de bestuurder en herkent en anticipeert de toplimousine meer verkeerssituaties dan ooit tevoren. Daarbij wordt gebruikgemaakt van kaart- en navigatiegegevens om het rijgedrag te berekenen.

Welness

Mercedes heeft weer wat nieuws bedacht om mee uit te pakken: een Energizing-comfortprogramma. Deze optionele functie koppelt tal van comfortsystemen in de auto aan elkaar, zoals de automatische airconditioning, sfeerverlichting, massage- en parfumeringsfuncties, en stelt de gebruiker in staat om een specifieke wellness set-up te kiezen die aansluit op zijn stemming en wensen. Er is keuze uit Warmte, Vitaliteit, Fris, Plezier, Comfort en Training.

Onder de kap

Ook daar is wat werk verricht. Zo trof je de S 560 4Matic nog niet eerder aan op het verkrijgbare palet. Deze beschikt over een gloednieuwe 4.0 liter V8-biturbo met 469 pk en 700 Nm en cilinderuitschakeling. Mag het gerust wat minder krachtig zijn, kies dan bijvoorbeeld voor de S 350 d of S 400 d, beide standaard met vierwielaandrijving. De diesels genieten respectievelijk 286 pk bij 600 Nm en 340 pk bij 700 Nm. Met geen enkele S-klasse is het behelpen.

Al helemaal niet met de AMG's, die in het geval van de '63' nog sterker zijn geworden. De S 63 AMG levert voortaan 512 pk, wat 27 pk meer is dan voorheen. De almachtige S 65 AMG met dubbel geblazen V12 weet het zelfs tot 630 pk te schoppen. Je kunt je echter afvragen of dit een vereiste is, want de versie met opgefokte achtcilinder snelt al in 3,5 seconden naar de honderd.

Plug-in hybride

Naast de genoemde motoren zijn er nog meer nieuwe motoren gepland voor de S-klasse. De meest interessante daarvan zijn een zescilinderbenzine en een plug-in hybride met een elektrische actieradius van circa 50 kilometer. Maar dat is voor een volgende aflevering…

Geef commentaar
comments by Disqus