Jaguar moet zich schamen voor de i-Pace

Vergroot foto
Door: BV 22-10-2018

Jaguar lijkt met de i-Pace een schot in de roos te hebben gevuurd. De elektrische cross-over blijkt erg aangenaam te rijden, ziet er goed uit en veegt op vlak van materiaalkeuze en afwerking de vloer aan met gedoodverfde concurrent Tesla Model X. Ook wij vinden dat (test hier). Maar het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) geeft de Britten een tik op de vingers. “Onvoldoende efficiënt”, klinkt het daar.

Betrouwbare gebruiksmeting

Om in kaart te brengen waar de Amerikaanse instantie op doelt, moeten we het eerst even over de verbruiksmetingen hebben. Europa gebruikte tot afgelopen zomer de NEDC-cyclus. Eentje waarvan elke consument wist dat de resultaten onrealistisch waren. En daarom is nu omgeschakeld naar de WLTP-cyclus. Z’n resultaten lijken al wat meer op wat je echt kan realiseren, al betaal je daarvoor wel het gelag aan de fiscus. Want samen met de gemiddelde CO2-uitstoot van alle bestaande modellen, ging ook de daarop gebaseerde belasting omhoog. Het Amerikaanse instituut doet evenwel ook nog eigen verbruiksmetingen, die algeheel aanvaard worden als erg realistisch. En terwijl de i-Pace nog een puik rijbereik van 480km kan voorleggen volgens de WLTP-berekeningswijze, komt de elektrische cross-over volgens de EPA slechts 375km ver. 

Jaguar moet zich schamen

De Amerikanen schuwen ook hier de straffe uitspraken niet. Ze vinden dat Jaguar “zich moet schamen” voor dat resultaat. En dat het een “moderne EV onwaardig is”. Het rijbereik is in de praktijk lager dan de Hyundai Kona of rivaal Tesla Model X. Die laatste rijdt al verder met een 75kWh accuset, terwijl de i-Pace een 90kWh batterij aan boord heeft. Neen, men er is niet van onder de indruk.

Geef commentaar
comments by Disqus