Porsche Macan S sneller met nieuwe motor

Bekijk 5 foto's
Door: BV 11-12-2018

De Macan is de meest compacte SUV van Porsche. Formaat Audi Q5, zeg maar, want daar heeft die heel wat mee gemeen. Het model werd onlangs opgefrist en nu introduceert sportwagenmerk uit Stuttgart de vernieuwde Macan S. Die wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde 3-liter V6 turbomotor en profiteert natuurlijk van alle wijzigingen die de facelift met zich mee bracht (details daarover hier)

De nieuwe verbrandingsmotor maakt gebruik van de jongste inzichten in z’n vakgebied. Dat betekent onder meer dat de turbocompressor verhuist. Die zit nu middenin de V. Die opstelling vertaalt zich in kortere uitlaatgasbuizen voor een snellere respons. De verbrandingskamer werd ook verder ontwikkeld en heeft nu een centrale injector. Het resultaat is een hoger vermogen per liter - van 113 naar 118pk - terwijl de efficiëntere verbranding ook de uitstoot beperkt.

Prestaties

De centrale levert 354pk en 480Nm. Dat is 14pk en 20Nm meer dan het model voor de facelift. Stip het Sport Chrono Package aan (een duur pakket dat gek genoeg geen enkele technische wijziging omvat maar toch de prestaties verbeterd - concludeer daaruit wat je wil) en de Macan S trekt in slechts 5,1 seconden naar 100km/u. Hij werd ook afgeklokt op 254km/u. Cijfers die je moet laten voor wat ze zijn wil je z’n verbruiksgemiddelde van 8,9l/100km (NEDC 2.0) of CO2-afgifte van 204g/km evenaren.

Net zoals bij de jongste Porsche Cayenne en de nog fonkelnieuwe Porsche 911, krijgt de Macan S gemengde bandenmaten. Hoewel het niet gebruikelijk is bij een mid-cycle opfrisbeurt, grijpt de fabrikant in op dragende elementen van de ophanging. Aluminium veervorken vervangen stalen exemplaren. Ze wegen minder en zijn stijver. In combinatie met een verder verfijnde afstelling moet dat de Macan een neutraler gedrag opleveren. Net als voordien zijn de actieve dempercontrole Porsche Active Stability Management (PASM), de luchtvering met hoogteregeling, geoptimaliseerde rollagers en nieuwe hydraulische schokdempers, en het Porsche Torque Vectorin Plus (PTV Plus) optioneel beschikbaar.

Rempedaal

Het lijkt alsof men in Stuttgart wat kwade brieven kreeg over het gevoel van het rempedaal. Daar werd immers ook aan gerommeld. Een nieuw pedaal weegt 300g minder (het is nu niet langer in staal, dus hopelijk gebeurt dit niet) en bedient de hoofdremcilinder via een kortere hefboom. Meer remsensatie, waardoor je beter kan doseren, en een snellere werking zijn het gevolg. De schijven zelf zijn ook nog bijgewerkt. De stoppers vooraan hebben een 10mm grotere diameter terwijl ze ook 2mm dikker werden.

Het is tegenwoordig een trend dat alles wat zich een beetje sportief wil opstellen een draaischakelaar aan het stuur wil hebben. Dat komt uit de F1 en andere takken van de racerij. Daar heeft het nut. In de auto is het vooral een gadget. Kies het GT-sportstuur (ook verkrijgbaar op de 911) in combinatie met het GT-sportstuur en je krijgt er ééntje. Ook nieuw: een cruise-control die file kan rijden. Optioneel, vanzelfsprekend.

Naar de dealer hollen

Porsche biedt de Macan S vanaf vandaag te koop aan. Hij kost in ons land € 67.881. Dat is inclusief BTW, maar zonder de vele beschikbare extra’s.

Geef commentaar
comments by Disqus