Mitsubishi ASX kan er weer even tegen

Bekijk 4 foto's
Door: BV 13-02-2019

Mitsubishi stelde de compacte ASX voor in 2009 en nam hem een jaar later in productie. Sindsdien werden er al 1,3 miljoen exemplaren van verkocht. Maar het model is ook niet meer jong te noemen. We schrijven het hier wel vaker - de gemiddelde levenscyclus van een auto bedraagt 7 jaar. Willen de Japanners nog wat langer profiteren van het succes van hun compacte SUV, dan drong een grondige opfrisbeurt zich op. Een vervanger is immers nog niet voor meteen. Terwijl de ASX nog een zuiver Mitsubishi-product is, wordt z’n opvolger voorbereid op basis van een platform uit de Renault-Nissan-alliantie. Mitsubishi werd daarin in 2016 ingelijfd en een nieuwe auto op poten zetten duurt toch nog net iets langer.

Nieuwe ontwerptaal

De vernieuwde ASX etaleert wat het merk met de drie diamanten de ‘Dynamic Schield’-ontwerptaal noemen. Die is wat hoekiger, omdat zulks stoerder overkomt, en heeft vooral een karakteristiek front dat eerder rijkelijk gebruik maakt van glimmend plastic. We zagen het al bij de jongste editie van de Outlander, de Eclipse Cross (een compacte SUV met coupé-allures) en ook de aanstormende nieuwe L200 pickup. In de hertekende bumper zitten voortaan grotere dagrijlichten. Achteraan, waar de wijzigingen minder indruk maken, kan je nieuwe LED-verlichting en een andere bumpersierlijst opmerken.

In de catalogus is het ook een komen en gaan van kleuren. Drie minder populaire tinten worden vervangen door een rood, oranje en bruin dat meer trendy wezen moet. Aan de binnenkant is het grootste nieuws het scherm in het dashboard. Dat groeide van 7 naar 8 inch. Op de topversies zit daarin een TomTom navigatiesysteem geïmplementeerd.

En de aandrijflijn?

Onder de kap wordt het voor Mitsubishi wat moeilijker om de leeftijd te verdoezelen. De tweeliter MIVEC2 benzinemotor is aan de grote kant, een vijfversnellingsbak is tegenwoordig al een echte uitzondering (hoewel er ongetwijfeld aan de spreiding gewerkt is) en de automaat is er één van het CVT-type (met continu variabele overbrenging). Daar zijn Europeanen nog nooit wild van geweest, al heeft deze ook een sport-modus die doet alsof hij zes echte versnellingen heeft. Je hebt ook de keuze tussen twee- en vierwielaandrijving.

Op het Autosalon van Genève debuteert het nieuwe model. Rond de zomer is hij bij de dealer.

Geef commentaar
comments by Disqus