Hoe Tesla de lancering van VW's nieuwe Golf vertraagde

Bekijk 2 foto's
Door: BV 17-06-2019

Wat heeft Tesla met Volkswagen te maken? Niet veel, zou je veronderstellen. Concreter - wat heeft Tesla’s Model 3 met de volgende Golf te maken? Niets denk je dan. En dat is waar. Beide auto’s zijn voor elkaar in geen geval een referentie. De prestaties, productievolumes, het industriële apparaat, de aandrijfvorm, segmenten en prijs zijn allemaal anders. Ze mikken ook op andere klanten. En toch, zo beweren bronnen met kennis van het dossier, is het de schuld van de Amerikaanse sedan dat de hatchback VW later op de markt komt dan gepland.

Tot wel 8000 targets voor één auto

Scheisse! Het MEB was niet goed genoeg
Dat automerken elkaars producten vergelijken is niet meer dan logisch. Soms gebeurt dat door interne teams. Eenvoudig gezegd: een auto van de concurrentie kopen en daarmee aan de slag gaan. Met name voor een beoordeling van de rijcapaciteiten die moeilijk of niet in cijfers om te zetten zijn - gevoel bijvoorbeeld - is dat zelfs cruciaal. Maar er zijn natuurlijk ook bedrijven die zich specialiseren in het omzetten van auto’s in een complete dataset. Schier eindeloze rijen cijfers en scores. Duizenden. Zo krijgen ingenieurs en ontwerpers immers ook hun instructies. Een lijst met targets. Zes- tot achtduizend van die cijfers bepalen hoe de auto wordt. Tabellen met de verstelbaarheid van zetels, decibelproducties bij bepaalde snelheden, acceleraties, elleboogruimtes, CO2-uitstoot… er komt geen eind aan. Of wat denk je dan van tabellen met interne frictie in zuigers, kopergehalte van bedrading, toleranties in productie, variaties in lakdikte, het aantal patenten waarop de fabrikant zich beroept? Zaken die zelfs verklappen wat het niveau van productie, intellectuele eigendom en ontwikkeling is.

Eenheidsworst

Benchmarking op alle vlakken. Een praktijk die verantwoordelijk is voor de eenheidsworst die nieuwe auto’s vaak zijn. Iedereen kijkt immers naar iedereen. De afdelingen productontwikkeling kijken naar die cijfers en gokken, al dan niet op basis van informatie uit het verleden, waar de doelstellingen voor de volgende generatie van het product zullen liggen.

Miljardeninvestering

De Volkswagen-groep deed dat natuurlijk ook voor het grootste project uit z’n recente geschiedenis. Neen, niet de Golf - het fonkelnieuwe MEB-platform. Miljoenen elektrische wagens voor verschillende merken, in alle formaten en koetswerkvormen willen de Duitsers op die bodemstructuur baseren. Er werd niet over één nacht ijs gegaan. Pionier Tesla werd grondig onder de loep genomen. De Nissan Leaf en een elektrische Hyundai ook. Targets werden vastgelegd.

Maar natuurlijk zat ook Tesla niet stil. Dat werkte aan de Model 3. De sector was niet ongerust. Tot in de herfst van afgelopen jaar de Model 3 door een gespecialiseerde firma werd geanalyseerd. Het rapport omvatte aanvankelijk weinig verrassingen. De productie van koetswerk en interieur was teleurstellend. De lakkwaliteit kon beter. De assemblage was slordig. Zelfs een deel van de prestaties - het comfort bijvoorbeeld - liet te wensen over. Maar dan kwamen de cijfers over het platform. De productie van de batterij, de componenten van het laadsysteem, de integratie in het chassis, Tesla’s eigen elektromotoren, het aantal patenten waarvan de Amerikanen zich eigenaar konden noemen. De grijns verdween van de Duitse smoelen. Tesla had, zo bleek uit het omslachtige onafhankelijke rapport, in cruciale gebieden meer vooruitgang geboekt dan gedacht. Scheisse! Het MEB was niet goed genoeg.

Alle hens aan dek

De toekomst van een miljardenbedrijf inzetten op een architectuur die niét tot de top hoorde?! Dat wilde VW niet. Uitstel voor z’n met veel hoorngeschal aangekondigde verkettering van de brandstofmotor evenmin. Dat ligt alleen al politiek gevoelig. Dieselgate, weet je wel. Er zat dus maar één ding op. Veel harder werken, met meer ingenieurs. Een bedrijf als VW heeft die met hopen, maar die zitten natuurlijk niet op hun bureau te niksen. Die moesten van andere programma’s geplukt worden, links en rechts. Met name het ontwikkelingsprogramma voor de VW Golf - net als de VW ID.3 (de eerste die het MEB-platform zal gebruiken)in z’n laatste rechte lijn, stond een deel van z’n bollebozen af. Het resultaat? De achtste generatie van de Golf wordt na de zomer wel voorgesteld op het Autosalon van Frankfurt. Maar VW’s plan om het model meteen daarna in productie te nemen, gaat niet door. De Golf 8 zal ten vroegste begin 2020 leverbaar worden. Misschien zelfs nog later, want er gaan nu ook geruchten over sortwareproblemen. En dat allemaal door Tesla’s Model 3. Elon Musk zal het graag horen.

Geef commentaar
comments by Disqus