Dit is de nieuwe BMW X6

Bekijk 21 foto's
Door: BV 04-07-2019

Toen BMW in 2008 de eerste generatie van de X6 voorstelde was het model controversieel. Het zag eruit als een X5 waarop een container was gevallen. Voor veel mensen doet het dat nog steeds. Tegelijk zijn er voldoende mensen die een duurdere en minder praktische X-variant perfect oké vinden. Nu, 11 jaar later, introduceert BMW al de derde generatie van het model. En ook deze belooft weer de lippen los te maken.

Sportiever uiterlijk

De Duitsers wilden de X6 nog een pak sportiever maken dan hij voordien al oogde. Dat doen ze door meer kieuwen en sleuven in het koetswerk te klieven. Technisch zijn die voor niets nodig en de meeste zijn dan ook nepperds. Laat dat de pret vooral niet drukken. En dan is natuurlijk nog de onvermijdelijke grille: groter en met nauwelijks nog ruimte tussen beide niertjes. Dat zijn we inmiddels wel gewend. Ditmaal is hij zelfs verlicht.

Van de vorm naar de ‘substanz’ dan maar. Daar is er meer van: de X6 is namelijk wat groter dan z’n voorganger en belooft alleen daarom al meer binnenruimte. Hij is 2,6cm langer, 1,5cm breder en 0,6cm lager dan z'n voorganger en de wielen (19” standaard, maar tot 22” groot voor als je echt een hekel hebt aan comfort) zitten wat verder op de hoeken want de wielbasis nam met bijna 5cm toe.

De cabine ruikt natuurlijk naar die van de X5 al zijn er wat sportieve noten aan het aroma toegevoegd. Het heeft standaard twee grote 12,3” displays. Een in de middenconsole en een voor de neus van de bestuurder. De achterbank is in drie delen neerklapbaar en er past minstens 580l in de koffer, uitbreidbaar tot 1.530l.

Vier motoren

Onder de kap vinden we vier motoren. De instapper wordt een 3-liter zes-in-lijn turbodiesel met 265pk en 620Nm en krijgt X6 xDrive30d op de kofferklep. Diezelfde motor, maar met vier in plaats van twee turbo’s doet ook dienst in de M50d, waar die 395pk en 760Nm opwekt. Er zijn ook nog twee benzines. De pittigste zit in de M50i: dat is een 4,4l V8 met 530pk en 750Nm. Die gaat naar 100 in 4,1 seconden. Mag het wat bescheidener, dan is er de de 40i - nog steeds 340pk en 447Nm sterk.

Dralen zal BMW niet doen met de introductie van de X6. Het model gaat al in augustus in productie.

Geef commentaar
comments by Disqus