Meer over de Renault Megane RS Trophy-R

Bekijk 21 foto's
Door: BV 08-07-2019

Renault maakt er eigenlijk een beetje een punt van om met z’n Mégane RS het ronderecord op de Nordschleife van de Nurburgring te pakken. Met deze Trophy-R lukte het in 7:40.10.

Streng dieet

De manier waarop Renault Sport het potentieel van de snelle Megane maximaliseert, is de jongste jaren niet veranderd: er wordt vooral ingezet op gewichtsbesparing. 130kg ging er af. Daarom kreeg hij dunner glas op de achterdeuren, een motorkap in koolstofvezel, zijn de achterzetels geëlimineerd, werden de voorvleugels lichter, de uitlaat uitgevoerd in titanium en werd zelfs de achterruitwisser geschrapt.

Het chassis profiteert dan weer van geavanceerde Ohlins dempers, lichtgewicht veren, een lichtere torsiestang en een andere ophangingsgeometrie. Een set velgen in carbon kan als optie gemonteerd worden en de aerodynamica werd verfijnd. Opvallend ook: Renault laat de achterwielbesturing achterwege om het weggedrag voorspelbaarder te maken.

Gelimiteerde oplage

De 1,8l benzinemotor met 300pk en 400Nm trekkracht komt dan weer ‘gewoon’ uit de Megane RS Trophy. De automaat vervalt - je moet altijd zelf schakelen. De topsnelheid bedraagt nu 262km/u en de acceleratietijd naar 100km/u is geslonken naar 5,4 tellen.

Renault zal niet meer dan 500 stuks van de Megane RS Trophy-R bouwen.

Geef commentaar
comments by Disqus