Mercedes geeft A- en B-Klasse de stekker

Vergroot foto
Door: BV 21-08-2019

Mercedes gebruikt de toevoeging EQ voor elektrische varianten. Gaat het om louter geëlektrificeerde versies, waar je hybrides of plug-in-hybrides onder kan kwalificeren, dan neemt het genoegen met een ‘e’ in de naam. Dat lettertje is pas verschenen bij de A en B-Klasse. Het wordt gecombineerd met het cijfer 250, maar dat heeft eigenlijk geen enkele betekenis. Je ziet het nog het beste als een indicatie voor een relatief hoge prijs. Anders kon dat cijfertje net zo goed wat lager zijn. Onder de kap zit een 1,3l viercilinder benzinemotor.

Plug-in-hybrid

Tel alle krachtbronnen bij elkaar op en je komt aan een piekvermogen van 221pk en een erg puike maximale trekkracht van 450Nm. Ze wegen wel wat meer, maar niettemin zijn ze in 7 tellen naar 100km/u te stuwen. De top bedraagt 235km/u, al gaat de limousine nog 5km verder door.

Alle drie de versies (de A-Klasse sedan, hatchback en B-klasse) krijgen alleen een 15,6kWh accu. Goed voor een elektrische actieradius van zo’n 60km. We de A250 e en B250 e aan een wallbox hangt zal een uur of twee moeten wachten voor de batterij vol is. Aan een normaal stopcontact duurt het vanzelfsprekend (veel) langer. In Duitsland beginnen de prijzen bij 37.000 euro.

Geef commentaar
comments by Disqus