Dit is de Porsche Taycan (+prijzen!)

Bekijk 13 foto's
Door: BV 04-09-2019

Op drie plaatsen tegelijk stelde Porsche vandaag z’n nieuwe, elektrische vierdeurs aan de wereld voor. Die locaties, in China, Canada en Duitsland stonden in het teken van respectievelijk wind, water en zon. In een ideale wereld de natuurelementen die hun energie naar de 93,4 kWh accu leiden. De Taycan is de belangrijkste auto sinds de 911. Tegen 2022 zal Porsche 6 miljard euro geïnvesteerd hebben in elektromobiliteit. Tegen 2027 wil het merk 99,9% elektrisch zijn. Een behoorlijke gok.

Het is de auto die de elektrische revolutie bij het sportwagenbedrijf in gang moet zetten. De eerste tekenen zijn alvast veelbelovend. De productie voor het eerste jaar is al uitverkocht. In ons land zijn er al 650 ‘reservaties’. De eerste Belgische klanten mogen ‘m half januari al in ontvangst nemen.

Ja, Turbo

De productie voor het eerste jaar is al uitverkocht
Porsche lanceert eerst de potigste versies van de Taycan. Die heten Taycan Turbo S en Taycan Turbo. Dat die naam technisch weinig steek houdt, spreekt voor zich, maar de Duitsers vonden het belangrijker om consequent te blijven. Het vlaggenschip - de Turbo S - genereert een overboostkracht tot 761pk en wel 1050Nm, heeft een rijbereik van 412km en knalt in amper 2,8 seconden naar 100km/u. Ontieglijk snel. Een S-loze Turbo doet het overigens ook niet slecht. Die wekt 680pk op, rijdt dan wat verder (450km volgens WLTP) en heeft voor de geijkte honderdsprint slechts 4 tienden extra nodig. De twee Taycan gaan door tot een top van 260km/u. Begrensd, ja, maar wel 10km/u sneller dan het gros van het Duitse geweld. Vanzelfsprekend krijgt de bestuurder de keuze uit een hele reeks rijmodi - van eco tot sport plus.

800V

Porsche geeft de Taycan een boordspanning van 800 volt, dat is het dubbele van wat bij elektrische wagens gebruikelijk is. Waar dat goed voor is? Dan krijg je een accu sneller stroom kan tappen. Het piekvermogen (onder ideale omstandigheden) loopt op tot 270kW. De laadtijd van 5 naar 80 procent bedraagt amper 22,5 minuten.

De Taycan kan er ook meer energie door recupereren. Porsche maakt zich sterk dat de fysieke (hydraulische) remmen in normale omstandigheden bij niet meer dan 10% van de vertraging nodig zijn.

Trouw aan de concept car

Dat het design erg trouw blijft aan de concept car, was al langer geweten. En z’n interieur had evenmin nog veel geheimen. We deden die hier al uit de doeken. De Taycan moet ruim genoeg zijn voor vier inzittenden. In de batterij werden voetuitsparingen voorzien, kwestie van een slank profiel te kunnen rijmen aan voldoende ruimte.

En de prijs?

Dat je een elektrische Porsche niet cadeau krijgt, dat had je al in de gaten. De Taycan Turbo zal in ons land verkrijgbaar zijn vanaf 157.844,50 euro. De Turbo S - ook meteen beter uitgerust - staat pas vanaf 191.724,50 euro in de catalogus. Versies die wat minder vermogen opwekken en ook voor minder over de toonbank zullen gaan, worden later aan het aanbod toegevoegd.

Geef commentaar
comments by Disqus