Lichter is beter: Hyundai i30 N Project C

Bekijk 31 foto's
Door: BV 10-09-2019

Hyundai’s eerste ‘hot hatch’, de i30 N, is een schot in de roos. Het is dan ook niet onlogisch voor de Koreanen om dat model nog wat verder uit te melken. Op het Autosalon van Frankfurt presenteert het dan ook de i30 N Project C. De naam is een verwijzing naar ‘Area C’ van het testcircuit dat Hyundai uitbaat in Namyang (waar de N dan weer naar verwijst). Kort gezegd: hij is lichter, lager en agressiever dan een gewone i30 N. Er zullen er niet meer dan 600 van gebouwd worden.

Zelfde motor

Aan de motor veranderde dan weer niets. De tweeliter turbo viercilinder wekt 271pk en 353Nm (378Nm met tijdelijke overboost-functie) trekkracht op. Dat is precies zo veel als in de i30 N met Performance-pakket. Dat hij zichzelf in radicale positioneert, heeft alles met z’n met 50kg verlaagde gewicht te maken.

Carbon

Bijna de helft van alle uitgespaarde gewicht - 22kg om precies te zijn - komt van de 19-duims velgen van fabrikant OZ Racing. De velgen op de i30 N zijn de lichtste niet, zo blijkt. Het monteren van andere zetels (met een rug in met koolstofvezel versterkte kunststof) levert ook een handvol kilo’s op en natuurlijk zal ook een motorkap in carbon wat uitsparen, al durven we stellen dat dat minstens even zeer een esthetische maatregel is. En nu het toch over esthetiek gaat: het typische lichtblauw van het N-model wordt hier overigens vervangen door fel oranje.

Onder de hertekende bumpers, zijschorten en diffuser, zit voortaan minder lucht. Door kortere, stijvere veren te monteren, wordt het rijgedrag wat radicaler en wordt de rijhoogte 6mm verder verlaagd. Hyundai beweert ook dat het stuur meer feedback geeft.

Of de i30 aan die 50kg gewichtsbesparing voldoende heeft om ook scherpere prestaties te laten afklokken, is nog niet geweten.

Geef commentaar
comments by Disqus