Nieuwe Chinese Suda SA01 in Europa: spotgoedkoop en levensgevaarlijk

Bekijk 3 foto's
Door: BV 15-01-2021

Langzaam maar zeker wordt het aanbod Chinese auto’s op de Europese en Belgische markt groter. Het keuzepalet omvat inmiddels al modellen van DFSK, Seres, BAIC, Lynk & Co, Polestar en MG. In Duitsland mag je nu ook Suda op dat lijstje zetten. Dat Chinese merk biedt er verreweg de goedkoopste elektrische auto aan. Maar volgens de Duitse automobielclub ADAC is er ook een flinke keerzijde aan die medaille.

Ruim en goedkoop

de auto had nooit goedgekeurd mogen worden voor Europa
De geheel elektrische Suda SA01, een behoorlijk ruime vierdeurs, kan je in Duitsland op je oprit parkeren voor iets meer dan 10.000 euro. Dat betekent overigens niet dat wie op Belgisch grondgebied jaagt op een betaalbare EV die voor dezelfde prijs in Duitsland kan strikken. De prijs houdt immers rekening met de forse Duitse overheidspremie (zo’n 6.000 euro) die er momenteel bij de aankoop van een EV wordt gegeven. Toch is de Suda ook zonder die premie opvallend goedkoop. Hij kost er nog gevoelig minder dan de elektrische Renault Twingo (momenteel de goedkoopste EV op de markt), is ruimer en rijdt ongeveer even ver.

Bedenkelijke resultaten voor Chinese elektrische auto

Toch zegt de ADAC dat je de Chinese goedkope EV beter niet koopt. De Duitsers erkennen dat de prijs scherp is en dat het plaatsaanbod goed is. Maar ze hebben het ook over een slechte afwerking, beperkte autonomie van 200km, bedenkelijke rijeigenschappen en een bijzonder slecht veiligheidsrapport.

Groot veiligheidsrisisco

ADAC voerde een crashtest uit met de Suda en huiverde van de resultaten. De auto heeft geen airbags of gordelspanners. Een aanrijding bij 64km/u was voldoende om in de crashtestdummies waarden te registreren die gelden als ‘ernstige verwondingen’ en tot overmaat van ramp bleek achteraf de bestuurdersdeur niet meer te openen. Er kwam brandweer aan te pas, maar die moest erg omzichtig tewerk gaan. De Chinees beschikt immers evenmin over een veiligheidsschakelaar die het elektrisch systeem met hoog voltage uitschakelt. De meeste andere elektrische auto’s hebben die wel, precies om een interventie door hulpdiensten zonder elektrocutiegevaar uit te kunnen voeren. ADAC is formeel “de auto had nooit goedgekeurd mogen worden voor Europa”.

Chinese auto maakt gebruik van achterpoortje

De Suda SA01 voldoet niet aan de richtlijnen voor de productie van grote series, die onder meer een batterijschakelaar, bandendrukcontrole, gordelspanners, airbags en stabiliteitscontrole voorschrijven. Niets van dat alles in aan boord. Maar de Suda SA01 verkreeg een goedkeuring op basis van de uitzondering voor auto’s in kleine series. Die zorgt ervoor dat piepkleine automerken, de Caterhams, Donkervoorts en Ariëls van deze wereld, hun nicheproducten kunnen blijven bouwen. ADAC meent dat die uitzonderingsregel hier misbruikt wordt om een inherent onveilig product op de markt te brengen.

Geef commentaar
comments by Disqus