Spyker is (weer eens) failliet

Vergroot foto
Door: BV 19-01-2021

Een heel decennium zijn we in de weer geweest met de exploten van Victor Muller. De charismatische en onbescheiden Nederlander die eerst een automerk uit het lage land incarneerde en vervolgens zelfs z’n zinnen zette op het redden van Saab.

Spyker kon Saab niet redden

Het Saab-avontuur liep zoals het merken die door General Motors naar de vuilbak worden verwezen, meestal bekomt. Ook Muller kreeg het bedrijf niet uit de slop, onder meer door beperkingen die GM bij de deal had opgelegd. In de korte periode dat de Nederlander in Trolhattan de productielijn openhield, kon Saab wel een handvol exemplaren van de toen nieuwe 9-5 bouwen. Dat wordt ooit een collectors item.

Snel met een SUV

Spyker zelf verwierf al snel faam met z’n opvallende designs. Aan plannen was er geen gebrek. Spyker presenteerde zelfs al een luxe-SUV (de D8 Peking-to-Paris) toen dat idee bij de meeste luxemerken nog in het ei zat. Maar het kwam nooit tot serieproductie.

Lange reeks financiers

De jongste jaren komt Spyker vooral in het nieuws met capriolen die te maken hebben met de overlevingsstrijd. Het bedrijf bestaat uit verschillende zakelijke entiteiten, waarvan er ten minste één werd ondergebracht in Engeland. De vennootschappen waaruit het bedrijf in Nederland gaan stilaan allemaal op de fles, maar Muller blijft vechten. In 2014 kon hij na een eerder faillissement al eens afspraken maken met de schuldeisers, wat voor uitstel van executie zorgde. Nu is ook Spyker NV het voorwerp van een liquidatie. De Engelse vennootschap overleeft nog (zonder duidelijke activiteiten), maar in de Nederlandse zat onder meer de merknaam. Daarvoor zoekt de curator nu een koper.

Victor Muller weet intussen nog steeds niet van ophouden. Die denkt nu weer aan Russische miljoenen te kunnen komen voor de zoveelste redding.

Geef commentaar
comments by Disqus