Ford wil de Thunderbird terug

Vergroot foto
Door: BV 26-01-2021

Ford heeft het handelsmerk “Thunderbird” gedeponeerd bij het Amerikaanse patentbureau. Dat gebeurde specifiek voor gebruik op een vierwieler. Je kan er dus vergif op innemen dat er een nieuwe Thunderbird aan zit te komen.

De originele Ford Thunderbird

Thunderbird verscheen voor het eerst op een productievoertuig van Ford in 1955. Dat was een echte boulevard-cruiser, vooral gemaakt om gezien in te worden. Verschillende generaties, steeds minder iconisch bleven in productie tot 1997. In 2002 kwam het model dan even (3 jaar lang) terug met een retrovormgeving die knipoogde naar het inmiddels iconische design van de eerste generaties.

Dat de naam nu weer door Ford wordt afgestoft, heeft volgens insiders alles te maken met het nakende elektrische offensief van het bedrijf. De marketingdepartementen hebben nog de grootste moeite om de beperkingen en het prijskaartje van een elektrische auto verteerbaar te maken voor de consument. Daarom worden alle registers opengetrokken.

Hogere prijs beter verteerbaar maken

Je kan inmiddels enkele quasi-standaardpraktijken ontwaren onder automerken die elektrificatie pushen. Eén daarvan is met benaming trachten van het model een zeker aura te geven. Dat kan door het onder een ander merk of submerk te parkeren. Ford maakt daarnaast ook gebruik van het positieve imago en de naamsbekendheid die aan de Mustang kleeft of de reeds voorgestelde Mach-E te profileren, ofschoon die natuurlijk geen enkel uitstaans heeft met de stamboom van dat product.

De evaluatie van die strategie is postief en Jason Castriota, de merkdirecteur bij Ford voor geheel elektrische voertuigen, liet zich eerder in media al ontvallen dat Ford misschien wel vaker een historische naam zou gebruiken voor toekomstige EV’s. Nu het merk weer de rechten op Thunderbird claimt, lijkt duidelijk waar die voor gebruikt zal worden.

Geef commentaar
comments by Disqus