10 iconische Japanners

Zij hebben het niet gemakkelijk, de Japanners. Onverschrokken bouwen ze degelijke, betrouwbare auto's die over de hele wereld rondrijden. Maar dat is het dan ook zo'n beetje. Passie? Dat ene, onverdeelde en klinkende succes? Onbestaande volgens velen. En toch. Afgezien van steeds weer dezelfde sedans, breaks en terreinwagens hebben de Japanners zo nu en dan iets gebouwd dat afwijkt van de eeuwig nagestreefde perfectie. Frivool - zou je bijna denken als je iets van de Japanse geschiedenis en levensfilosofie kent.

Toyota 2000 GT

Er bestaan exact twee dakloze exemplaren van de Toyota 2000GT. Hoewel die normaal enkel als coupé bestond, werd er toch besloten een duo cabrio's te bouwen, en wel om een hoger doel te dienen: er goed uitzien in een James Bond-film. Blijkbaar was Sean Connery te groot voor het gesloten productiemodel. Enige gelijkenis met de Jaguar E kan hij trouwens niet ontkennen. Op zich was het Toyota er toen vooral om te doen zich als producent van hoogwaardige auto's te vestigen. Slechts 351 exemplaren van de 2000 GT werden er gebouwd tussen 1967 en 1970, en die zijn vandaag erg in trek.

Mazda MX-5

Autofreaks in de VS zeggen al grappend vaak "Het antwoord is altijd Miata", zo veel invloed had de roadster, aldaar Miata genaamd. De spitante Mazda MX-5 mag hier werkelijk niet ontbreken omdat hij bijna in zijn eentje een autocategorie terug tot leven bracht. En omdat hij zijn reputatie van betaalbaar en toch betrouwbaar speeltuig waarmaakt. In Japan werd hij in eerste instantie als Eunos roadster aangeboden totdat Mazda de dochteronderneming een stille dood liet sterven.

Toyota Landcruiser

De Toyota Land Cruiser kwam aanvankelijk zeer spartaans voor de dag. Eigenlijk is hij een replica van de legendarische Amerikaanse Jeeps, maar in de afgelopen decennia – de productie loopt nog steeds – kreeg hij meer en meer een eigen uitstraling en karakter.

Nissan Skyline GT-R

Visueel vrij onopvallend en toch zijn de verschillende generaties Nissan Skyline door de jaren heen technologische delicatessen gebleken. Je zou het de modellen niet meegeven, maar vooral de GT-R versies waren op technisch vlak helemaal bij de tijd met hun krachtige motoren en zelfs features zoals vierwielbesturing.

Honda S800

Dit krijg je als een fabrikant motorfietsen én auto's bouwt: een erg klein, maar deksels wendbaar sportwagentje met een hoogtoerige motor. De Honda S800 heeft zelfs het ZeitHaus Museum in Wolfsburg gehaald, waar de iconen van de autogeschiedenis tentoongesteld zijn.

Suzuki LJ80

Hij is zo mogelijk nog minder opgesmukt dan de Toyota Land Cruiser, bovendien twee maten kleiner en toch leidde ook deze auto tot een trend: de compacte terreinwagen. Dit is de Suzuki LJ80 in zijn oervorm.

Autozam AZ-1

Het typisch Japanse segment van kei-cars tracht elke mogelijke autovorm op bonsaischaal na te bootsen. Bijgevolg bestaan er onder meer mini-busjes met een maximum lengte van 3,39m. Maar dit is een sportwagen genaamd Autozam AZ-1 - met vleugeldeuren!

Datsun 240Z

Ietsje groter en veel succesvoller: de Nissan (toen nog Datsun) Z-serie. Die brak in het Westen als betaalbare sportwagen potten. Hier een vroege 240 Z op zijn best. Latere modellen werden echter kloeker en alsmaar groter.

Toyota Century

Officieel enkel in Japan te verkrijgen, de Toyota Century. Ondanks zijn tamelijk onopvallend exterieur is hij toch de ultieme limousine, aangedreven door een twaalf-cilinder. Er wordt alleen in de hoogste kringen mee gereden, die van Japanse keizer bijvoorbeeld.

Mazda RX-7

De eerste generatie van de Mazda RX-7 zou je bijna verwaarlozen, maar het is een erg knap getekende sportwagen. Als je het niet weet, wijst enkel de platte motorkap erop dat een ruimtebesparende, maar krachtige wankelmotor ingebouwd is.

Geef commentaar
comments by Disqus