De 20 lelijkste auto's van de laatste 20 jaar

Over smaken en kleuren wordt niet gediscussieerd. Maar toch. In de laatste decennia zijn er meer dan gewoon een handvol automodellen in het straatbeeld verschenen die van de publieke opinie de stempel 'lelijk', 'overdadig' of gewoon 'belachelijk' hebben gekregen. 20 van zo'n vierwielers hebben we voor je opgelijst. Reageer gerust als je het niet met ons eens bent...

Mitsuoka Orochi (2006 - 2014)

Wansmakelijk met een zeer grote W. Mitsuoka had beter nooit de handen uit de mouwen gestoken, maar gelukkig bracht de Japanse constructeur geen andere merken op ideeën. Sinds de introductie werden verschillende 'speciale edities' gelanceerd die allen even lelijk zijn.

SsangYong Rodius (2004 - 2013)

Een potvis op wielen en met voorsprong de minst appetijtelijke MPV die je in het wild zal tegenkomen. Ziet er tegenwoordig een klein beetje beter uit.

Pontiac Aztek (2000 - 2005)

Bekend van top-TV-reeks breaking bad, waar deze vierwieler specifiek werd gecast omwille van z'n bizarre uiterlijk. Hij hoorde avontuurlijk te ogen, maar hij was eigenlijk gewoon lelijk. Bovendien waren ook de rijeigenschappen erg bedenkelijk. De Pontiac Aztek flopte en bleef maar 5 jaar in productie.

Fiat Multipla (1998 - 2004)

Gedurfd, maar dat was de eerste Ford Focus ook. Slechts een absolute minderheid vond 'm mooi, alle andere eigenaars wilden gewoon opvallen. Was enkel in Italië succesvol en zag er vanbinnen even vreemd uit als vanbuiten.

Nissan Micra C+C (2005 - 2009)

Van een lelijke auto een nog lelijker cabriomodel maken? Nissan kon het met de Micra. En nee, er werd gelukkig geen vervolg aan gebreid.

Hyundai Matrix (2001 - 2010)

De Hyundai Matrix werd door het Italiaanse Pininfarina gebouwd. Daarom stond de naam van dat stijlhuis mee op de flank. Maar aan z'n design was dat niet aan te zien. Vooral de bizar laag uitgesneden zijruiten hielpen het visuele evenwicht om zeep. Een facelift deed iets beter, maar een schoonheid werd het nooit.

Toyota Yaris Verso (2000 - 2004)

Nog meer dan alle andere Toyota's had de Yaris Verso de uitstraling van een koelkast. Functionaliteit is goed, maar het resultaat leek meer op slecht knip- en plakwerk door een kleuter.

BMW 7-reeks (2002 - 2008)

Het ontwerp viel onder de verantwoordelijkheid van Chris Bangle die z'n nieuwe designtaal nog niet tot in de puntjes had uitgewerkt. De koplampen leken te huilen en de koffer telde een verdieping teveel. Wie dacht dat BMW niet slechter kon doen dan de Z3 coupé, had het grondig mis.

Toyota Prius (2016 - ....)

De Toyota Prius werd een succes dankzij z'n lage uitstoot en ecosnobisme. En in de VS ook omdat heel beroemdheden ermee gingen rijden. Maar hij was onnoemelijk saai. Bij de jongste generatie kiest het merk duidelijk voor overcompensatie. Iets wat niet tot schoonheid leidde...

Nissan Cube (2008 - heden)

Een asymmetrische gekkerd die maar even in België te koop werd aangeboden en vooral spottende commentaren opleverde. Gelukkig voor Nissan is er geen enkel model uit het gamma dat er op lijkt. Doe dan toch maar een Juke (die net buiten onze top 15 eindigde).

Subaru B9 Tribeca (2006 - 2007)

Subaru staat al niet bekend om knapgelijnde automobielen, maar voor de Tribeca hebben de designers nog eens extra hun best gedaan om er een waar monster van te maken. Zijn vreemde radiatorrooster zou verwijzen naar de rijke geschiedenis in de luchtvaart van moederbedrijf Fuji Heavy Industries. Tja.

Ford Scorpio (1994 - 1998)

Een mooi voorbeeld van hoe goeie ideeën compleet verkeerd kunnen worden uitgewerkt. Wie de Scorpio langer dan 30 seconden bestudeert, snapt de opzet, maar gaat er ook van uit dat er na de introductie ervan tenminste één kop heeft gerold bij Ford.

Suzuki X-90 (1995 - 1997)

Een veel te heet gewassen mengelmoes met cabrio-allures. Werd door Red Bull gebruikt om campagne te voeren, want opvallen deed hij. Gek, niet leuk.

Hyundai Coupé (1997 - 2001)

Het doel? Zoveel mogelijk denkbare stijlelementen implementeren in één auto. Missie geslaagd? Toch niet... Werd in 1999 bovendien op een mislukte facelift getrakteerd.

BMW 5 GT (2009 - 2013)

In de running met de net aangehaalde 7-reeks voor de titel van lelijkste BMW van de laatste 20 jaar. Een kruising van een berline met een X6 die vanuit alle hoeken lomp oogt. Zijn naam is bovendien compleet van de pot gerukt.

Lamborghini Veneno (2013)

Mist elke vorm van elegantie en is walgelijk extravagant. Dat het om een Lamborghini gaat, is geen excuus. In vergelijking is de LaFerrari een natuurlijke schoonheid - en die heeft nu ook niet bepaald een engelengezicht.

Chrysler PT Cruiser (2000 - 2010)

Moest Al Capone nog leven, zou hij zich in een PT Cruiser laten vervoeren. Dat was zowat het enige verkoopsargument dat Chrysler kon bovenhalen om klanten te versieren. Het idee was goed. De uitwerking niet. Was er ook als cabrio.

Lexus IS 200 (2016 - ....)

Bij Lexus vind men een druk lijnenspel tegenwoordig niet druk genoeg. En er wordt een punt gemaakt van 'onnatuurlijke' proporties. Bizar vormgegeven koplampen en een abnormaal grote grille en luchtinlaten...

Mini Paceman (2012 - 2016)

Beschouw het zo'n beetje als de ultieme crossover. Een mix van vanalles en niets. Een Mini die te groot is, een SUV wil zijn, maar ook een coupé, door z'n drie deuren en hoge laaddrempel bedroevend onpraktisch was en... flopte. Dit jaar verdwijnt het model en het komt niet meer terug.

Morgan Aero 8 (2001 - 2010)

De Britten leenden de koplampen van Mini, maar bouwden ze in aan de binnenkant van de gewelfde wielkasten. En daardoor werd de Morgan Aero 8 de enige scheel kijkende auto ter wereld. Een misser die later werd rechtgezet, maar het model was al verbrand...