Hyundai i10 Blue Drive

Hyundai i10 Blue Drive
Bekijk 20 foto's
Door: REDACTIE 23-02-2011

Eén van Hyundai's vedettenauto's van de jongste Brussels Autoshow is door de Belgische pers door Brussel geloodst. Het gaat immers over een stadswagentje met enkele opmerkelijke kenmerken. Zo is er de fonkelnieuwe driecilinder die 51 kW of 69 pk opbrengt uit een cilinderinhoud van 998 cm3. De motor heeft vier kleppen per cilinder en een kompressieverhouding van 10,5 : 1. het maximum koppel bedraagt 95 Nm tegen 3500 t/m en iedereen begrijpt daaruit dat het om een zuinige benzinemotor gaat.

Die zuinigheid wordt nog versterkt door een stop-start-inrichting en van de instapprijs van €9799 (BTW in) krijg je via de aankoopfactuur 15% weer. Want de CO2-uitstoot bedraagt immers maar 99 gr/km. Nog snel voor er een regering is naar de showroom hollen dus. Want eens dat de overheid door heeft hoeveel al die gesubsidieerde groenachtige wagens hebben gekost, zal het mooie liedje gedaan zijn...

Fiscaal wordt 6 pk aangerekend en aan de pomp betaal je minder dan 4 l/100 km brandstof. Buiten de geheimnis van de ISG-stop-start-inrichting zit er ook nog spaarvermogen in de manuele vijfversnellingsbak. Het motorkoppel is daarin prefect gespreid en in vierde en vijfde heb je goede overdrive-waarden (0,853 en 0,719 :1) waarmee de driecilinder met nog meer mondjesmaat het vloeibare goud slurpt. Daarmee is de harteklop van de Hyundai i10 aangevoeld.

Nu komt de essentie van de auto in beeld. Klein van buiten en groot van binnen. Plaats voor vier volwassenen temidden van een lange lijst veiligheidsvoorzieningen. Met rechtop staande zetels geeft deze ongemeen handelbare stadswagen nog een bagageruimte van 225 liter. De achterbank kan in 60/40 verdeling worden neergeklapt. Maar als achteraan alle zetelruggen plat gaan heeft men 925 liter laadvolume of een record in deze klasse.

De Hyundai i10 "Comfort" heeft als uiterlijk kenmerk dynamische lijnen die de vlakke carrosserie een gezwindheid geven die alleen een grotere auto uitstraalt. In geen enkel rijstadium is er enig ongemak. De besturing is licht en precies. De remmen voldoen ruimschoots. Vooraan zijn er schijfremmen en achter trommelremmen. Er is ook een elektronische remdrukverdeler en zelfs een Break Assist System (BAS) voor het geval de bestuurder twijfelt om door te duwen en de 963 leeg wegende auto niet overtuigend zou durven afremmen.

De Hyundia i10 Blue Drive is 3585 mm lang en overspant een wielbasis van 2380 mm. De breedte is 1595 mm en omdat hij maar 1540 mm hoog is geeft het geheel een robuuste indruk. Voor zo'n stadswagentje is er veel zorg besteed aan het interieur en het zitcomfort. Het stuurtje en de versnellingspook is met leder overtrokken. Er is een schakelindicator zodat ecorijden voor iedereen is weggelegd. Hyundai zegt zich te richten tot een brede doelgroep. Van mensen die naast hun grote wagen een compactje voor in de stad willen, maar ook naar de ouderen die uitgekeken zijn op de verkeersrace en het rustig en zuinig aan willen doen. Voor hen kan ook het Facility Pack aantrekkelijk zijn. Daarmee wordt de auto iets rijker uitgerust zoals met elektrisch bediende ruiten en spiegeltjes madame en mijnheer op de zonnekleppen. Op ons gevoel afgaand meldt de eerste in de rij van de Koreaanse constructeur zich als een vet spaarvarken.


Geef commentaar
comments by Disqus