Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM TCT 175 Conclusie

Bekijk 37 foto's
Door: AUTO55 12-08-2014

Alfa Romeo introduceerde met de TCT een nieuwe versie van de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling die eerder in de Mito kwam piepen. Net zoals de Giulietta QV is de 2.0 JTDM TCT met 163 of 175pk er standaard mee uitgerust. Die laatste testen we vandaag.

Onderweg

Vanuit stilstand naar 100 sprinten doet onze testauto in een 7,8 seconden en hernemen op de snelweg lukt in 6e versnelling zonder dat de motor te slap aanvoelt. Maar van een merkbaar turbogat bij het optrekken blijft deze Italiaan niet gespaard. Het rijgedrag is levendig maar tegelijk gevoelloos (dat hebben we te danken aan de actieve rijhulpsystemen en de elektrisch bekrachtigde stuurinrichting) en veel vertrouwen om de grenzen van z'n kunnen op te zoeken hebben we in de Giulietta niet. Bovendien lijkt de automaat het altijd beter te weten, wat het rijplezier nog dieper de kop indrukt. En het verbruik? 4,4l/100km, volgens Alfa Romeo zelf. Dat cijfer komt overeen met 116g/km op de CO2-schaal maar blijkt in de praktijk weinig representatief. Tel voor de zekerheid een liter of 2 extra.

Binnenin

Het interieur lijkt op een Duits-Italiaans huwelijk, met in dit geval een ingebouwde navigatiesoftware met touchscreen die wat aan de trage kant is. De binnenkant oogt bij de eerste oogopslag netjes en verzorgd, maar laat ook steken vallen inzake afwerking en materiaalkeuze. Maar de positionering van het groot uitgevallen stuurwiel valt nog het meest tegen. Dat staat niet voldoende rechtop om ook maar een beetje een sportieve sfeer aan te halen. In de koffer tenslotte past 350 liter, of 30l minder dan in de hedendaagse VW Golf.

Geef commentaar
comments by Disqus