BMW 520d Efficient Dynamics Rijgedrag

BMW 520d Efficient Dynamics
Bekijk 43 foto's
Door: JB 20-03-2012

We zitten in de comfortstand en dan moet alles glijden. De oneffenheden in het wegdek - en zo zijn er wel een paar - worden automatisch gedetecteerd en gefilterd dankzij de optionele Dynamic Damping Control (€ 1.490). We scrollen vervolgens door de mogelijkheden en schakelen de sportmodus in. Eerlijkheidshalve geven we maar meteen toe dat we dat tijdens onze testweek wel vaker gaan doen. Tenzij we het vergeten, want het systeem onthoudt de vorige instelling namelijk niet. Een kleinigheidje. Top of the pops is Sport+; Want dan wordt de stabiliteitscontrole gedeeltelijk uitgeschakeld, waarna de rit iets uitdagender (en plezieriger) verloopt. Nog voor hij op kruissnelheid zit krijgen we last van rolgeluiden - misschien te wijten aan de runflat banden - en die versnellingspook trilt nog steeds na.

De 5 voelt bij momenten zwaar aan (en dat mag ook wel met z'n 1.695kg) maar laat zich op kleine baantjes evengoed verleiden tot speels bochtenwerk - de sturing wordt dan lekker licht en leesbaar. Aan een laag toerental is het altijd even zoeken naar trekkracht, want die komt er pas echt vanaf 1.900tpm (maximaal 380Nm) en blijft beschikbaar tot 2.750tpm, waarna het enkel uitlopen wordt. In het echte leven vertaalt zich dat naar ‘meer dan voldoende': 0 naar 100km/u vanaf 8,6 seconden en hernemen van 80 naar 120km/u kan je binnen 7 seconden afronden. Toppen doet hij rond 220km/u. Meer moet dat niet zijn, maar je kan het wel nuanceren. In 6de versnelling - en met de rechtervoet neer - is de 520d bijlange geen furieus monster. Maar dat is de bedoeling ook nooit geweest natuurlijk. De gedachte gaat uit naar vertegenwoordigers, juristen enzovoort. Lees: een laag verbruik en lage uitstootcijfers. Het is van te moeten.

Het EfficientDynamics-label mag dan wel lijken op het zoveelste marketingtrucje om de milieubewuste klant te sussen, maar is in wezen een combinatie van enkele doordachte aanpassingen. Met start/stop en regeneratie van de remenergie als standaard haalt hij de EURO5-norm en een gemiddelde CO2-uitstoot van 129g/km. Combineer dat met een opgegeven dorst van 4,9l/100km en je kan niet meer twijfelen aan de technische expertise.

Voor een CO2-meting hebben we nu net even geen tijd, maar het verbruik kunnen we wel testen. En omdat we moeten denken als een vertegenwoordiger, rijden we ook zo. De resultaten zijn indrukwekkend: 6,5l/100km voor sportief rijgedrag doorheen de testperiode en een verlaging richting 5l op de autosnelweg. Altijd handig: het Ecopro-balkje tussen de tellers als inspiratiebron.

Geef commentaar
comments by Disqus