Chevrolet Aveo 5d 1.4 Rijgedrag

Chevrolet Aveo 5d 1.4
Bekijk 20 foto's
Door: BV 25-03-2012

Chevrolet deelt niet alleen wat knopjes en hendeltjes met zustermerk Opel, ook de platformen en motoren worden lustig uitgewisseld zoals dat tegenwoordig gaat. Wat het onderstel betreft, mag de Aveo zelfs pionieren met het nieuwe Gamma II platform. Het gaat daarmee immers de toekomstige Opel Corsa en diens SUV afgeleide - de Mokka - vooraf. Het recept is klassiek: McPherson's met stabilisatorstang vooraan en een torsieas tussen de achterwielen geprakt. En het resultaat is voorspelbaar: de 1.083kg wegende Aveo stuurt prettig en licht door de dagelijkse verkeersknoop, zonder evenwel potten te breken in één of ander domein. De tractiecontrole smoort al te veel losbandigheid snel in de kiem, maar je kan het ding natuurlijk gewoon afzetten, wil je kijken tot waar het onderstel kan gaan. De rit verloopt over de hele lijn beschouwd wat aan de harde kant; wellicht zijn de ingenieurs van GM net iets te enthousiast in de weer gegaan om de Sonic naar Europese smaak af te kruiden.

Het stuur is op de benzineslurpers (behalve op de 1.2 86pk) hydraulisch bekrachtigd. Voor de rijbeleving blijft dat nog steeds de voorkeur genieten boven elektrische bekrachtiging, maar het is niet de zuinigste oplossing. De afwezigheid van andere energiebesparende technologieën zoals een start&stop-systeem, remenergie recuperatie of zelfs een zesde versnelling bevestigen de dorst van de Aveo met benzine-eenheid aan boord. We bleven dan ook mijlenver verwijderd van het beloofde gecombineerd verbruik van 5,9l/100km; met wat oppassen is het mogelijk om rond de acht liter te blijven schommelen maar wij klokten af op 8,6l/100km. En dan ging het niet eens erg snel vooruit. De 1.4 met 100pk komt pas tot leven vanaf 4.000t/min en heeft minimaal 12,2 seconden nodig om vanuit stilstand 100km/u te halen. Niets om mee uit te pakken, en ook de 1.6 doet met 11,3s niet veel beter ... om van de 70pk sterke 1.2 nog maar te zwijgen. De 1.4 en 1.6 zijn beschikbaar met een automaat met zes verzetten (meerprijs € 1.200), maar die zijn nog trager. Nee, wat de motorentoebedeling betreft, heeft de Aveo het bij de Generaal niet getroffen.

Geef commentaar
comments by Disqus