Kia Cee'd 1.6 CRDi 128pk Conclusie

Kia Cee'd 1.6 CRDi 128pk
Bekijk 61 foto's
Door: BV 03-05-2012

Stijl, comfort en gemoedsrust. Dat zijn de woorden die Kia ons naar het hoofd slingert bij de introductie van de nieuwe Cee'd. Wat ons daarbij in elk geval opvalt is de afwezigheid van rijplezier. En dat blijkt ook uit de praktijk, waar z'n weggedrag onderstuurd is, het stuur gevoel mist en de ophanging op twee benen hinkt. En zelfs de door ons geteste topdiesel met 128pk presteert eigenlijk maar matig. Naar 100 neemt 11,5 seconden in beslag en hernemen is evenmin z'n favoriete oefening.

Comfort en stijl - dat is er wel. Ontwerper Peter Schreyer kent z'n vak en leverde eerder al een aantal gelikt ogende Kia's af. En de Cee'd past wonderwel in het rijtje successen. Hij oogt in elk geval een pak dynamischer dan hij rijdt en terwijl de afmetingen slechts met mondjesmaat toenamen (+ 5cm in de lengte) ging het interieurvolume er meer op vooruit. Intelligent indelen heet dat. Het betekent dat de koffer nu 380l lust en vooral volwassenen op de achterbank ter hoogte van de knieën het verschil merken. Het interieur is ook al gemarineerd in moderne lijnen, maar Kia's wil om een hoop comfortuitrusting aan te bieden resulteert wel in een wildgroei aan knopjes en bedieningselementen. De materiaalkeuze - die is nu ook helemaal mee. Glanzend plastic en harde oppervlakken zijn geweerd en zacht aanvoelende dashboardmaterialen met een beperkte reflectie zijn ervoor in de plaats gekomen. Het oogt en voelt schitterend.

Kia weet echter zeer goed dat ze met gemoedsrust het gros van hun klanten kunnen lijmen. De prijzen (vanaf € 16.490 voor de benzine en € 18.290 voor de diesel) zijn dan wel gestegen naar het niveau van de Europese mededingers - op de Cee'd zit nog steeds 7 jaar fabriekswaarborg. En die wordt zelfs gewoon overgedragen op een volgende eigenaar. Voor de restwaarde kan dat geen slechte zaak zijn.

Geef commentaar
comments by Disqus