Skoda Rapid 1.6 TDI 105pk Rijgedrag

Skoda Rapid 1.6 TDI 105pk
Bekijk 28 foto's
Door: AUTO55 19-07-2012

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; de Rapid staat niet op het MQB-platform dat onder meer de nieuwe Audi A3 en recent onthulde Seat Leon van een basis voorziet. Wel kreeg hij de vooras van de VW Polo (en dus ook van de Roomster) met onafhankelijke wielophanging, terwijl de achteras uit de Golf-rekken werd gehaald. De demping verloopt er niet helemaal volgens plan, bij een minder gladde ondergrond -die je in Slowakije en België wel vaker tegenkomt- dringen de oneffenheden in het wegdek nog geregeld door.

Dankzij de elektromechanische stuurbekrachtiging win je weer een slok links en rechts, maar de communicatie met de voorwielen verliest terrein. Gelukkig toont de Rapid een gelijkmatig karakter zonder excessen. Een beetje steriel, maar wel zoals het hoort. Grote dorst heeft de 1,6l turbodiesel op het eerste zicht niet. Tijdens de test noteren we 4,6l/100km, 2 deciliter meer dan de fabrieksopgave; Weliswaar aan een rustig tempo en ver van de grootstad. Iets minder fijn is het droge motorgeluid, dat het klassegevoel naar beneden drijft. Een kanttekening.

Altijd leuk om weten: het gekende sprintje vanuit stilstaand neemt 10,6 seconden in beslag, de snelheid blijft hangen bij 190km/u en met 114g/km laat hij respectabele cijfers uitschijnen op de CO2-schaal.

Geef commentaar
comments by Disqus