Bentley Flying Spur W12 Conclusie

Bekijk 28 foto's
Door: BV 03-03-2014

Met de nieuwe Flying Spur zoekt Bentley een andere positionering op dan wanneer het model ook nog Continental in de naam moest verdragen. De facelift leverde een meer zelfzeker en karaktervoller uiterlijk op, vooral vanaf de heupen tot de achterzijde. Iets wat het model wel kon gebruiken. Het was immers erg discreet.

Een nauwelijks tragere V8 is al aangekondigd, maar deze dubbel geblazen W12 met 6-liter longvolume blijft de koning in het gamma. Met een top van zo maar even 322km/u en een sprinttijd van 4,6 seconden is hij ook sneller dan de Arnage - maar die heeft andere ambities. En die kost nog eens de helft meer dan de € 203.650 die de Flying Spur met twaalf cilinders vertegenwoordigt. Overigens ook bij deze Flying Spur de nadruk verlegt. Ondanks bovenstaande presaties, is hij wat zachter dan voorheen. Het model vraagt nooit om snelheid, maar doet het wel moeiteloos als het gevraagd wordt. En dat gaat het model beter af. Met 2,4 ton leeggewicht kan hij nooit de agiliteit of snedigheid van een sportwagen bieden, ook al droogt hij de meeste af als het op zuivere snelheid aankomt.

Minpunten heeft de Flying Spur uiteraard ook, al gaan we daar z’n verbruiksgemiddelde van 14,7l/100km of CO2-afgifte van 343 g/km niet bijrekenen. Dat weet je voor je eraan begint en bovendien kan je het cijfer effectief evenaren mits wat discipline. Dat de boordelektronica niet alle laatste snufjes bevat en ook de veiligheidstechnologie niet baanbrekend is, daar valt misschien al eens sneller iemand over. En in het interieur zou enkele centimeters extra hoofdruimte geen kwaad kunnen. Het rijkelijk gebruikte leder, de honderden meters sierstiknaad en het kunstig bewerkte hout stemmen doen het ons allemaal vergeten.

Geef commentaar
comments by Disqus