Ford Focus RS Rijgedrag

Bekijk 37 foto's
Door: VG 10-02-2016

Dat de 2.3l EcoBoost in de Focus RS - geleend van de nieuwe Mustang - 350pk ontwikkelt en een koppel van 440Nm (470Nm in overboost) heeft, hoeven we jullie niet meer te vertellen. Als je de 'Launch Control' gebruikt om de hondersprint neer te zetten, haspelt hij dat af in niet meer dan 4,7 seconden (4,2s voor de A45 AMG en 4,3s voor de RS3 Sportback). Maar echte liefhebbers laten zoiets niet over aan de computer. De top bedraagt 266km/u. 16km/u beter dan de concurrentie.

Rijplezier ten top

Allemaal mooi op papier, maar het is pas door er echt mee te rijden dat je merkt hoeveel energie de ingenieurs van Ford Performance in het optimaliseren van rijgedrag en rijplezier gestoken hebben. De terugkeer van de vierwielaandrijving is voor ons zonder meer een pluspunt. Vervolgens, wat de koppeling betreft, heeft Ford de Haldex uitgezwaaid ten gunste van een systeem dat zonder differentieel werkt en waarvan de koppelverdeling verloopt via twee koppelingen aan weerszijden van de achteras. Dit stelt Ford in staat om de torque vectoring te ontwikkelen wat erg handig is in de driftmodus omdat er dan meer koppel naar de achterwielen gaat. De achtertrein kan ook tot 70% van het koppel verwerken en dat indien nodig compleet naar één van beide achterwielen sturen.

En wat een bochtenwerk

Vanaf de eerste kilometers realiseer je je de mogelijkheden en flexibiliteit van de motor. Het koppel is er, hoeveel toeren je ook maakt. De acceleraties zijn ronduit stout en worden begeleid door een goedkeurend gegrom. Het stuur is zeer nauwkeurig. De draaicirkel daarentegen is ronduit belachelijk. Er zijn vrachtwagens die korter draaien. Positief is dan weer dat de voortrein instuurt alsof hij op rails staat. indrukwekkend. De elektronica smoort elke neiging tot onderstuur in de kiem. en gooit de Focus met zwier uit de bochten. Zelfs tegen een ongelooflijke snelheid. Het is een bom, maar de vierwielaandrijving vormt een schild. Vertrouwen ontwikkelt zich snel.

Rijmodi

Dat zijn er vier: Normaal, Sport, Track en Drift. Die twee laatste hebben we uitgetest op een gesloten omloop. In de trackmodus is de respons van de motor heviger, de ophanging harder en kan je meer wielspin genereren. De driftmodus maakt de ophanging zachter en heeft een specifieke kalibratie van het 4WD, waardoor overstuur makkelijker te controleren is. Zelfs Jan met de pet waant zich (met een minimum aan rijvaardigheid) een rallyrijder. De remmen zijn krachtig, maar de eerlijk gebied ons te zeggen dat we hun uithoudingsvermogen niet konden uittesten. Net zo min konden we de verbruikscijfers onder de loep nemen, al lijkt ons de 7,7l/100km en 175g/km die de constructeur opgeeft, behoorlijk ver van de realiteit verwijderd. Had je anders verwacht?

Geef commentaar
comments by Disqus