Toyota C-HR 1.2 Turbo Inleiding

Bekijk 7 foto's
Door: REDACTIE 12-04-2017

Daar komt Toyota met een compacte SUV of crossover, want het gebruik van die twee termen loopt hoe langer hoe meer door elkaar. Laat. Te laat, eigenlijk. Heeft de Japanse reus zitten slapen terwijl dit segment zich ontpopte tot één van de populairste in Europa? Of kan het bedrijf gewoon niet meer interesse opbrengen voor de Europese klant? Het antwoord is niet zo relevant. Wat er toe doet, is dat ze er nu eindelijk mee zijn. Met de C-HR. De naam betekent Coupé High Rider. Dat klinkt als compensatiedrang en het uiterlijk lijkt ook daar een flinke lepel van binnen te hebben. Maar voor we daar de pen voor in aanslag zetten, eerst een overzicht van het gamma.

Aanbod

Je hebt de keuze uit een 1.2 benzine of een hybride. Die laatste is de eeuwige combinatie van een 1.8l met een elektromotor en kost je minstens € 27.850. Omdat je je op de website van Toyota een ongeluk kan zoeken naar technische specificaties (wat eigenlijk echt een schande is) geven we ze je al even mee: 122pk en 142Nm. Verre van exotische prestaties. De 1.2 benzine is er vanaf € 22.580.

Wij opteerden hier in elk geval voor de 1.2 turbomotor die 116pk en 170Nm opwekt. Toyota moet het immers traditioneel vooral hebben van particuliere klanten en daar worden benzines hoe langer hoe populairder. Gelukkig, want aan de dieselzijde gaapt een groot gat in het aanbod. Onbegrijpelijk. Toyota wil je ook nog altijd z’n betrouwbaarheid onder de neus smeren, maar dan moet het merk eens z’n garantievoorwaarden aanscherpen. Die zijn al lang niet meer uitzonderlijk te noemen. Als Koreaanse merken meer dan het dubbele kunnen bieden…

Geef commentaar
comments by Disqus