Chinese limousine: Brilliance BS6

Chinese limousine: Brilliance BS6
Bekijk 5 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007

Sinds dit weekeinde is het Chinese automerk Brilliance actief op de Belgische markt. Via autosupermarkt Cardoen wordt eerst een limousine, de BS6, aangeboden. Maar er komt snel uitbreiding. Nog voor het jaareinde mogen we de BS4 op de markt verwachten en die speelt in het grote middensegment. België is pas het tweede Europese land (na Duitsland van waaruit de overkoepelende Europese organisatie opereert) waar het merk geïntroduceerd wordt. Cardoen haalde het contract voor de Belux binnen omdat het in z'n 9 vestigingen op korte termijn speciale zones rond het merk kan oprichten. Bovendien kan het aantrekkelijke prijskaartje van de grote berline ervoor zorgen dat mensen die bij Cardoen binnenlopen op zoek naar een tweedehandswagen toch voor de nieuwe Chinees kiezen. Zaakvoerder Karel Cardoen verwacht de helft van de Brilliance op die manier van de hand te kunnen doen en mikt voor dit model op een totale jaarlijkse afzet van maximaal 200 stuks. Dat vertegenwoordigt 10% van het segment van de klassieke berlines met benzinemotor. In ons land is dat een zeer klein en onpopulair marktdeel.

Brilliance is reeds veertig jaar actief in de autosector en bekleedt in China een top-10-positie met een jaarlijkse afzet van 210.000 voertuigen. Het is er marktleider op vlak van minibussen en het assembleert ook BMW's 3- en 5-Reeks voor de Chinese markt. Brilliance beweert dan ook dat het zeer hoge kwaliteitsnormen hanteert. En er zijn wel meer constructeurs die een hand hadden in de creatie van deze 4,90m lange, 1,80m brede en 1,43m hoge limousine. Zo ging het onderstel door de handen van Porsche dat voor een Europese afstelling zorgde, is de 2.0l benzinemotor (122pk en 170Nm sterk - een diesel komt er ten vroegste in 2008) afkomstig van Mitsubishi en tekende het Italiaanse stijlhuis Giugiaro voor het koetswerk. Cardoen heeft het dan ook over een Japans-Duitse luxewagen, geassembleerd in China, maar u begrijpt dat zulks stevig bij het haar gegrepen is.

De afmetingen van de BS6 zijn vergelijkbaar met een BMW 5-Reeks of Peugeot 607. Uiteraard mikt het merk niet op die concurrenten, maar wil het vooral Koreanen als de Chevrolet Epica, Hyundai Sonata en Kia Magentis het leven zuur maken. Daarvoor pakt het alvast met één stevige troef uit; de prijs. De BS6 komt er in twee uitrustingsniveau's -Comfort en Deluxe- met voor de eerste een prijs van € 17.500 en € 19.500 voor de tweede. Toch steeds enkele duizenden euro's minder dan voornoemde concurrenten terwijl de uitrusting met onder meer ABS, twee airbags, lichtmetalen velgen, elektrisch bediende ramen en spiegels, een airco en parkeersensoren compleet te noemen is. De Deluxe is voorzien van een schuifdak, automatische klimaatregeling en leder.

Bij een eerste kennismaking is het uiterlijk de meest overtuigende factor. Op de assemblagekwaliteit van koetswerk en interieur kan nog grote vooruitgang geboekt worden, maar het model oogt behoorlijk Europees, is zonder meer bij de tijd en heeft een moderne voetdruk. De materiaalkeuze voor het interieur kan in de VS, waar het merk volgend jaar z'n activiteiten start, wellicht door de beugel, maar in Europa ligt de lat nog een stuk hoger. Een korte kennismaking onthult dat de benzinemotor (die voldoet aan de Euro IV-norm) van goede wil is, ook al vraagt hij 9,2l/100km in combinatie met de standaard gemonteerde Michelin Energy-banden. Onder voorbehoud van bevindingen tijdens een later geplande uitgebreide test, merken we op dat het bochtenwerk met behoorlijk wat rolneigingen gepaard gaat, het stuur wazig is en de remmen (van ons niet ingereden testvoertuig) snel hun bijtkracht verliezen. Het is evenwel allemaal minder dramatisch dan criticasters ongetwijfeld willen laten uitschijnen en het overstijgt het niveau van de eerste wagens die de Koreanen bij ons op de markt brachten. Maar Brilliance kan dus ook niet toveren; de lagere prijs vraagt onmiskenbaar concessies. Betrouwbaarheid hoeft daar alvast niet bij te zijn, want Cardoen biedt 3 jaar complete en 2 jaar bijkomende waarborg onder voorwaarden. De doorroestgarantie is met zes jaar wel aan de povere kant.

Invoerder Cardoen geeft aan dat de Brilliance géén auto is voor prestatiefreaks, mensen die de allerlaatste snufjes willen of veiligheidsmaniakken. Dat laatste is -het Landwind debacle indachtig- een teer punt. Het Duitse TUV homologeerde de BS6 na een crashtest, met normen die nauwelijks in staat zijn om over veiligheid te oordelen. Op basis van die botsproef schat het Europese management dat een EuroNCAP-test één, twee of drie sterren zal opleveren. Daarmee is de Brilliance BS6 veiliger dan 50% van de auto's op de Belgische wegen, klinkt het. Het lijkt alsof de constructeur zich al indekt. Met dergelijke onnauwkeurige schattingen is het wachten op de definitieve testresultaten. We houden u op de hoogte.


Geef commentaar
comments by Disqus