Nissan 350Z Roadster

Nissan 350Z Roadster
Bekijk 22 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007

Nissan's 350Z is dan wel al een tijdje op de markt, hij was nog niet door onze handen gegaan, wat we hier even rechtzetten. Een snelle prijsvergelijking leert immers dat het model (waarbij het getal in de typeaanduiding een verwijzing is naar de 3,5l cilinderinhoud van de V6) zich bijzonder prikkelend positioneerd. Een recente opfrisbeurt levert hem immers 300pk op. Hij blijft niettemin uitpakken met een prijskaartje van - in gesloten versie - € 38.700. De open variant tikt wel een eind hoger af (op € 45.400) maar blijft niettemin zeer democratisch geprijsd. Een Honda S2000 tikt met een hoogtechnologische tweeliter met 245pk af op € 38.180. Een Z4 Coupé met 265pk kost minstens € 41.200, Mercedes' SLK 350 (272pk) is er vanaf € 48.158 en Porsche's Boxster moet met 245pk ook al € 47.069 kosten.

Toch zijn er ook redenen waarom de 350Z in verhouding minder kost dan veel van z'n concurrenten. In het interieur wordt één en ander duidelijk. Niet alleen is de ergonomie gedateerd, de materialen bestaan ook grotendeels uit shockerend goedkoop ogende plastics. Er zijn ook leuke details, zoals de drie extra metertjes op de middenconsole en het feit dat de passagierszetel meer op comfort gericht is. Je stelt je evenwel vragen bij de afwezigheid van bijvoorbeeld een eenvoudig toegankelijk handschoenkastje. Gelukkig valt over de rijhouding geen kwaad woord - die is perfect. Wie opteert voor de tochtarme Cabrio moet zich ook kunnen verzoenen met een manueel ontgrendelbare kap, die enkel bij stilstand bediend kan worden. Van de concurrenten vraagt enkel Honda die toegeving.

Zodra de zescilinder zich met een grauwe grom tot leven wekt, verstomt veel van bovenstaande kritiek. Bij de rijeigenschappen laten de Japanners nauwelijks steken vallen. De de ophanging is vanzelfsprekend stug en communicatief, maar ook betrekkelijk comfortabel. Versnellingsbak en pedalen zijn eerder zwaar, daardoor niet supersnel, maar wel nauwkeurig in de bediening. De uiteraard achterwielaangedreven 350Z pakt uit met indrukwekkende prestaties (een sprinttijd van 5,6 tellen en een top van 250km/u) al vinden we in het stuurgedrag een nog grotere reden tot het bewieroken van het model. De besturing is vlijmscherp en wie een klein beetje de input van het gaspedaal timed, kan nagenoeg elke bocht met een kleine schuddering van de kont afwerken. Daarvoor moet je dan wel de stabiliteitscontrole hebben uitgeschakeld, want die houdt de Nissan zéér stevig in het gareel. Je kan nog verder gaan, waarbij de Nissan zich even gewillig uit het overstuur laat halen als hij er zijn toevlucht toe neemt. De nauwkeurigheid waarmee dat gebeurt, wekt vertrouwen en schept tonnen rijplezier. Ook in deze per definitie minder stijve dakloze versie. Met de overduidelijke beperkingen van het interieur en zeer fijne rijeigenschappen is dit een echte ‘drivers car'. Een auto voor mensen die de beleving boven uiterlijke kenmerken plaatsen.


Geef commentaar
comments by Disqus