Autologo's en hun geschiedenis Fiat

Fiat
Vergroot foto
Door: AUTO55 07-10-2013

Fiats eerste logo kwam in 1899 bovendrijven en zag eruit als een lederen lapje met daarop de bedrijfsinformatie. Het stamt uit een tijd waarin het merk haar allereerste rijtuig zonder paarden introduceerde. Twee jaar later al werd een nieuw en beduidend moderner embleem geïntroduceerd: een blauw plaatje uit koper met in het midden de naam van de autobouwer.

Vervolgens, in 1904, werd de vorm van het logo aangepast en bleef het tot 1921 ongewijzigd. Van dan af aan stond de naam 'Fiat' in rode letters afgebeeld op een witte cirkel. De gestileerde laurierkrans rondom het logo was bedoeld om de zegevierende deelnames aan de eerste autoraces te vieren. In '25 echter werden de kleuren - op die van de laurierkrans na - omgewisseld.

De volgende transformaties vonden plaats in 1931 en 1932. Eerst werden de letters in een smalle rechthoek gepropt om daarna in een schildvorm terecht te komen, gelijkend op de radiatorroosters van de toenmalige nieuwe modellen.

De grootste aanpassing werd echter in 1968 doorgevoerd. Het lettertype veranderde volledig en elke letter - schuingedrukt - kreeg een apart hokje om in te wonen. Fiat wilde zich ermee als groep profileren. De achtergrondkleur was voortaan blauw.

Tot vlak voor de eeuwwisseling bleef het vervolgens stil rond het logo. Voor het nieuwe ontwerp werd teruggegrepen naar de stijl van 1921. Met dat verschil dat het nieuwe embleem een blauwe achtergrond genoot en gechromeerd was. De karakteristieke ‘A' alsook de rand met de laurierkrans bleven weliswaar overeind.

De voorlopig laatste opfrisbeurt dateert van 2006. We herkennen het huidige logo aan de rode invulling, aan de verwijzing naar radiatorroosters van Fiats tot en met de jaren '60 en aan zijn driedimensionale kenmerken. Die moeten wijzen op moderne technologie, Italiaans design, dynamisme en individualisme.

Geef commentaar
comments by Disqus