Beslist: LEZ Gent wordt groter

Vergroot foto
Door: BV 20-02-2020

De coalitie van Gents burgemeester Mathias De Clercq moest meer dan eens crisisoverleg plegen, maar de kogel is er door de kerk. De lage-emissiezone wordt er nog deze legislatuur uitgebreid. Er komt nu ook een gebied buiten de ring (R40) bij. Dat bevestigen de vier regerende partijen (CD&V, Open VLD, SP.A en Groen) er in een gezamenlijke mededeling. De beslissing valt amper een maand na het invoeren van een lage-emissiezone in het gebied binnen de ring. Een controversiële beslissing die net als de LEZ in Antwerpen op veel kritiek kon rekenen.

Propaganda moet kritiek in de kiem smoren

Toeval of niet, maar gelijk met de aankondiging lanceerde Groen Gent een website waarop ze de “de 5 Grootste LEZ-mythes doorprikt”. Daarmee probeert het platform de visie op vaak gehoorde kritiek toe te lichten. Zo ontkent ze dat wie betaalt, mag vervuilen, stelt ze in navolging van eerdere s.pa-uitlatingen dat lage-emissiezones niet asociaal, maar net zeer sociaal zijn omdat er vaak meer luchtvervuiling zou zijn in arme buurten en herhaalt ze dat een LEZ-zone zorgt voor betere luchtkwaliteit.

De stelligheid waarmee zowel op de websites van Groen Gent als op de informatiewebsites van de Lage-emissiezones van Antwerpen en Gent dergelijke feiten verkondigd worden, mag vraagtekens oproepen. Onze redactie zocht en vond geen enkel bewijs voor een relatie tussen plaatselijke luchtvervuiling en het inkomensniveau van de bevolking. Voor zover ons bekend werd daar nog geen onderzoek naar gevoerd. Eén maand na de invoering van de LEZ in Gent werden ook nog geen sluitende metingen naar voren gebracht waaruit een positieve invloed zou kunnen blijken. De stelling dat een lage-emissiezone voor schonere lucht zorgt, is dan ook erg kort door de bocht.

De coalitie in Gent haalt ook aan dat in Europa al zo’n 250 steden een lage-emissiezone inrichten. Een aantal dat geen bewijs levert voor de effectiviteit ervan. Opvallend: ondanks het grote aantal EU-steden dat een LEZ invoert, is ook daar geen sluitend bewijs te vinden van de heilzame werking ervan. In Nederland besliste de stad Rotterdam inmiddels zelfs z’n lage-emissiezone weer af te schaffen wegens ‘geen bewijs dat het werkt’.

Normen zijn onoordeelkundig

De invoering gebeurt overigens in bijna alle gevallen zonder gecoördineerde normering. Met andere woorden: iedereen doet maar wat. De beperkingen zijn een veelvuldig voorwerp van kritiek. Zo is er een schier eindeloze stroom specialisten die met labotests en metingen aantonen dat diesels lang niet zo schadelijk zijn als de politiek wil laten geloven. En toch zijn de toelatingsvoorwaarden voor de Belgische emissiezones uitgesproken intolerant tegenover diesels en tolerant tegenover vaak meer vervuilende benzines.

Eerst evaluatie, uitbreiding ten laatste in 2025

De Gentse coalitie besliste deze week om de LEZ-zone eerst te evalueren, zij het zonder specifieke doelstellingen vast te leggen. Daarna zal het gebied waarin auto’s aan een uitstootbeperking onderhevig zijn, uitdijen tot buiten de R40. De ringweg zelf zal naar alle waarschijnlijkheid uitgezonderd zijn, gezien ze niet onder de bevoegdheid van het Gentse stadsbestuur valt, maar bestuurders met een niet LEZ-auto of eenvoudigweg niet geregistreerde buitenlanders, zullen in de omgeving van Gent geen enkele afrit kunnen nemen.

Geef commentaar
comments by Disqus