Neue Klasse, in 1962 de redder van BMW

Bekijk 30 foto's
Door: HM 28-03-2021

Vandaag breekt BMW het ene na het andere verkoopsrecord. Toch was er ooit een zeer donkere periode voor het Duitse premiummerk. Daarvoor gaan we terug naar het begin van de jaren ’60. Duitsland had nog niet alle naweeën van de Tweede Wereldoorlog verteerd. Maar Mercedes en VW waren reeds helemaal uit hun as herrezen. BMW daarentegen bleef maar sukkelen. De jaren ‘50 waren niet echt succesvol. Ronduit verlieslatend. Het wilde maar niet lukken voor BMW dat het moest doen met enerzijds veel te dure, onverkoopbare grote limousines (501/502), een erg dure spider (507) en anderzijds had BMW kleine lachwekkende tweecilinders (Isetta, 600). De verkoopcijfers of winstmarges waren veel te klein. BMW snakte naar een succesnummer.

De redder in nood

Gelukkig was er in 1962 de ‘Neue Klasse’, een fonkelnieuwe vierdeurs. De nieuwe BMW zette de toon en maakte meteen duidelijk waar BMW voor stond: prestaties, een dynamische uitstraling en betrouwbaar.

Z’n vernieuwende stijl was het resultaat van een samenwerking tussen de Italiaanse designer Michelotti en de eigen BMW-designer, Hofmeister. Ze gaven de nieuwe BMW een heldere lijn, grote glasoppervlaktes en een overzichtelijke carrosserie. Op dit nieuwe model werd voor het eerst de Hofmeister-knik in de C-stijl geïntroduceerd, een stijlkenmerk dat bij BMW nog erg lang navolging zal kennen.

BMW wordt synoniem voor vlot, dynamisch rijden

De nieuwe BMW zette de toon en maakte meteen duidelijk waar BMW voor stond
De fonkelnieuwe BMW werd in 1962 gelanceerd met een 1500cc en een bescheiden 80pk. Maar dankzij het stugge onderstel kon deze BMW goed uit de voeten. Het gaf met z’n vlotte rijstijl vele concurrenten het nakijken. Naarmate het welvaartspeil aan het stijgen was, werd steeds meer verwacht van een auto. Het ging niet louter meer om een functionele verplaatsing. Er mocht ook wat dynamisch rijplezier aan te pas komen.

De alsmaar groter wordende groep autoliefhebbers kreeg de smaak te pakken. De roep om meer vermogen en rijplezier klonk alsmaar luider. In 1963 presenteerde BMW de 1800 (90pk) en 1800 TI (110pk). Met een 1800 TI raakte je al aan 175km/u en een sprintje naar 100 km/u gebeurde in 10 seconden. In de jaren ‘60 waren dat sportwagenprestaties. De brave goegemeente maakte zich zorgen dat een dergelijk snelle wagen bereikbaar werd voor jonge, onervaren chauffeurs. We praten over 110pk.

Alsmaar luxueuzer, krachtiger en sneller

De nieuwe BMW werd gelanceerd als vierdeurs, maar in z’n lange carrière kwamen er vier sedanvarianten en een coupé. BMW wou het succes zo breed mogelijk uitrollen. In 1964 werd niet alleen de 1600 toegevoegd, maar ook een heuse Coupé: de 2000C en 2000CS met een krachtige 2000cc motor. De Coupé wou zich wat onderscheiden en kreeg rechthoekige lichten. De 2000cc motor vond ook z’n weg naar de sedan.

Er kwam niet alleen een uitbreiding naar boven, ook andere segmenten werden aangeboord. In 1966 verscheen de (ingekorte) BMW 1600-2, een compact tweedeurs, met nadruk op dynamisch en sportief. Vanaf 1967 ook verkrijgbaar met de 1600 Ti met 105 pk. Dit model zou de voorloper worden van de latere populaire 3-serie.

In 1972 werden de duurdere versies van de Neue Klasse opgevolgd door de 5-serie
BMW had z’n zelfvertrouwen helemaal teruggevonden en liet zelfs een (semi) cabrio bouwen door carrosseriespecialist Bauer. Er kwam nog een Touring-versie met een grote achterklep en neerklapbare achterbank. In de 02 Touring werd ook de motor van de 2002 tii met 130pk gemonteerd. Dat was in 1971, jaren voor er sprake was van de Golf GTI en z’n vele volgelingen. Tegenwoordig betekent Touring bij BMW een ‘stationwagon’, maar toen was het een driedeurs combi-coupé of hatchback. Vreemd dat de baanbrekende 2002 tii Touring zo weinig autoliefhebbers kon beroeren, terwijl jaren later de Golf GTI een nieuwe rage op gang trok.

De fanbase groeit

Het gevolg was wel dat de ster van BMW alsmaar harder begon te schijnen en BMW zette z’n reputatie van dynamisch, sportief merk gretig in de verf. Met als gevolg dat de bescheiden 1500cc helemaal in de schaduw kwam te staan en als eerste uit het gamma verdween.

Het waren de krachtige 1800 en 2000-versies die de hoogste verkoopcijfers lieten noteren. De latere 2002-versie zou het meest furore maken. Door z’n nog straffere, spraakmakende prestaties werd de 2002 een voltreffer. Ook als race-auto. Een 2002 TI kreeg dubbele carburatoren en 120pk. Dankzij het ‘bouwdoos’ principe kon BMW putten uit de motoren van de andere reeksen. Het hield niet op: ook een tweeliter met injectie (130pk) en nog later de 2002 turbo.

In 1972 werden de duurdere versies van de Neue Klasse opgevolgd door de 5-serie.

BMW was gelanceerd

De ‘Neue Klasse’ was niet alleen een belangrijke mijlpaal en heeft BMW in de jaren ’60 gered, maar was vooral een erg goede auto. Een dynamisch rijgedrag in combinatie met betrouwbare en krachtige motoren. Z’n design was tijdloos, sober en elegant. Het front veranderde nauwelijks in al die jaren. Soms wat extra verstralers, de achterlichten kregen wel meerdere updates.

De basis was gelegd voor de latere successen. Het sportieve DNA van BMW werd vastgelegd en de ‘Neue Klasse’ was de voorvader van zowel de 3 als de 5-serie.

Geef commentaar
comments by Disqus