Autosalon van Brussel 2008 Fiat

Fiat
Bekijk 3 foto's
Door: BV 26-12-2007

Fiat zal er niet rouwig om zijn. De nieuwe 500 staat al een jaar in het middelpunt van de belangstelling. Sterker nog, lang voor het Salon zijn de Belgische orderboeken goed gevuld, hoewel er nauwelijks ruchtbaarheid werd gegeven aan de aanwezigheid van het retromodel in het Belgische dealernet. Op het Salon verandert alles. Daar kan België uitgebreid kennismaken met de geïncarneerde 500. Onder z'n sympathieke uiterlijk schuilt gekende techniek. De koets wordt immers bovenop het onderstel van de Panda gekeild. Die laatste is overigens praktischer en goedkoper en mikt daarmee veeleer op een publiek dat naar een no-nonsense automobiel op zoek is. De 500 profileert zich veleer als het ultieme mode-accessoire. Hij wordt aangedreven door een 1.2 van 69pk, een 1.4 met 100 paarden en een 1.3 JTD van 75pk. Wie nu al wil weten hoe het bolletje rijdt, vindt een test van de sport-versie in ons test-archief.

De Croma, die op zijn beurt gebaseerd is op de Opel Signum, wist ons bij z'n lancering aangenaam te verassen (idem: zie testarchief), maar het model voelde de jaren. Om hem weer bij de tijd te maken, krijgt hij een neus ‘à la Bravo'. Daardoor oogt hij een stuk dynamischer. De opfrisbeurt brengt eveneens een nieuwe interieuraankleding en meer geavanceerde uitrustingsmogelijkheden.

Fiat heeft een nieuwe kleine besteller. Die heeft Fiorino en loopt van de band tussen de Citroën Nemo's en Peugeot Bippers. De drieling werd immers ook samen ontwikkeld. Hij heeft 75 paardjes. Die worden uit een 1.3l grote dieselstal geperst.

Fiat heeft geen zelf verzonnen eco-label, wat niet wil zeggen dat er geen milieuvriendelijke (of toch CO2-vriendelijke) modellen in de catalogus staan. De dieselversies van de Panda en 500 zijn voldoende zuinig voor de staatskas om u in de aankoop met 3% korting te sponsoren. Fiat gelooft net als Opel in aardgastechnologie en verkoopt in Italië zelfs aardig wat auto's die op die brandstof rijden. In ons land is het milieuvriendelijke alternatief niet vrij te koop. Dat weerhoudt Fiat er niet van de Panda Aria naar Brussel te halen. Dat model heeft een tweecilinder onder de kap die (op aardgas) amper 69gr CO2 per kilometer uitstoot. Z'n eigenaardige aankleding moet onderlijnen dat het model geheel uit milieuvriendelijke materialen is opgetrokken. Het is uiteraard een studiemodel, maar de motor zal het tot serieproductie schoppen.

Geef commentaar
comments by Disqus