Hoe Bugatti tegelijk Frans en Duits is
Tegenwoordig is het niet moeilijk om sportwagenbouwer Bugatti tegelijk Frans en Duits te noemen. Mulhouse, waar de hoofdzetel gevestigd is, ligt op Frans grondgebied terwijl het Volkswagen is dat er de scepter zwaait. En dat is, z...
Naar artikel
13-07-2020
Dante Giacosa had nobelprijs 'betaalbaar...
Italië heeft een patent op de homo universalis. Lang geleden blonken Leonardo Da Vinci of Michelangelo uit in meerdere disciplines: schilder, beeldhouwer, architect, uitvinder, ingenieur, filosoof, schrijver en we vergeten allich...
Naar artikel
10-11-2019
Waarom de VW Kever een cultuuricoon is
Er zijn auto’s die legendarisch zijn. Beroemd, gevreesd, eigenaardig, apart, gekend. Al dat soort zaken. De lijst, vooral onder autoliefhebbers, is lang. Maar de lijst auto’s waar iedereen zich iets bij voor kan stellen is eerder...
Naar artikel
28-06-2019
Edsel: de duurste blunder uit de autoges...
Er wordt zoals in de meeste sectoren wel wat afgeblunderd in de autosector. Foute, dure beslissingen. Een model dat flopt. Soms wel een gans merk. Edsel, een luxemerk van Ford dat halverwege de jaren vijftig werd bedacht, zou de...
Naar artikel
23-06-2019
Stal Volkswagen de Kever van een Joodse...
De Volkswagen Kever is een onmogelijk te onderschatten auto. Ja, je kan discussiëren over z’n naakte rijeigenschappen. Daar is hij immers nooit voor bedoeld. Hij wou praktisch, onderhoudsvriendelijk, toegankelijk, betrouwbaar, ru...
Naar artikel
20-04-2019
De King of Rock 'n Roll en zijn Cadillac...
The King of Rock'n'Roll hield van Cadillacs. En daarvan heeft het Engelse Beaulieu automuseum nu een bijzonder exemplaar verworven: een Cadillac Seville die Elvis Presley in oktober 1976 kocht en waar hij naar verluidt de dag voo...
Naar artikel
03-06-2018
BMW M en waar het voor staat
Mei 1972 en BMW houdt een nieuwe afdeling boven de doopvond. Die heet BMW Motorsport GmbH en start met niet meer dan 35 werknemers.
Naar artikel
09-07-2016
25 gemiste kansen uit 25 jaar autogeschi...
Tijdens de laatste kwarteeuw zijn er heel wat uiteenlopende automodellen de revue gepasseerd. Sommige succesvol, andere minder. Onder beide categorieën vallen ook gemiste kansen. Auto's die, al dan niet veelverkocht, nog iets spec...
Naar artikel
26-05-2015
Al 100 jaar: legendarische Greyhound-bus...
Lang voordat de Amerikaanse middenklasse zich in de jaren dertig van de vorige eeuw een auto kon permitteren, gaven lange afstandsbussen aan iedereen de kans om mobiel te zijn. De moeder aller busmaatschappijen, Greyhound Lines I...
Naar artikel
08-11-2014
24u van Le Mans: de jaren negentig
Na de dubbele winst van Jaguar met de XJR-12 bij aanvang van de nineties schreef Mazda in 1991 geschiedenis door als allereerste Japanse constructeur de overwinning binnen te halen. De bolide in kwestie: een 787B aangevuurd door e...
Naar artikel
16-06-2014
Een kleine eeuw racen in Le Mans
De 82ste editie van de 24 Uren van Le Mans is inmiddels achter de rug. Hoe het allemaal begon en wat er sindsdien is gebeurd vatten we in een notendop voor je samen.
Naar artikel
16-06-2014
Fangio en Maserati wereldkampioen in 195...
Juan Manuel Fangio had op 4 augustus 1957 een historische overwinning beet op de 22 kilometer lange Nordschleife...
Naar artikel
27-02-2014
24u van Le Mans: 405 km/u op de Hunaudiè...
Van de 'Ligne Droite des Hunaudières' haalde de gelijknamige stijlstudie van Bentley z'n naam vandaan. Naar de zes kilometer lange baan wordt vaker dan lief is verwezen als the Mulsanne Straight. Op de wegenkaart staat de strook g...
Naar artikel
08-08-2013
24u van Le Mans: straffe Fransman, nieuw...
In '71 werd de vliegende start ingevoerd en haalde Matra een eerste van drie opeenvolgende trofeeën binnen met een MS670(B) en onder meer Henri Pescarolo achter het stuur.
Naar artikel
26-06-2013
24u van Le Mans: meer oog voor veilighei...
Van '65 tot '72 viel er zes maal een dode op Le Mans, onder wie John Woolfe die in 1969 ter hoogte van Maison Blanche (tussen Arnage en de eindmeet) al in de eerste ronde uit z'n Porsche 917 werd geslingerd.
Naar artikel
26-06-2013
24u van Le Mans: Ferrari vs Ford
Na het rampjaar 1955 en de twee edities erop was het de beurt aan Ferrari om - de stunt van Carroll Shelby en z'n Aston Martin DBR1 in 1959 niet nagesproken - de 24 uren van Le Mans tot 1965 te domineren...
Naar artikel
25-06-2013
24u van Le Mans: de rampeditie
In 1955 volgde het donkerste hoofdstuk van de 24 uren van Le Mans. Tijdens die editie lieten één piloot en 83 toeschouwers het leven nadat Pierre Levegh met z'n Mercedes 300 SLR de lucht in vloog.
Naar artikel
23-06-2013
24u van Le Mans: tot na de Grote Oorlog
We pikken de draad op in 1925, het jaar waarin Woolf Barnato het slabakkende Bentley opkoopt en vervolgens de befaamde Bentley Blower op de wereld loslaat.
Naar artikel
22-06-2013
24u van Le Mans: de eerste race
De Automobile Club de l'Ouest was er in 1906 als eerste bij om races te organiseren in de buurt van Le Mans.
Naar artikel
21-06-2013