Saab 92 (1950 - 1957): de eerste Saab wa...
Saab is al een tijdje dood en begraven. Het begon nochtans allemaal veelbelovend en... apart.
Naar artikelSaab is al een tijdje dood en begraven. Het begon nochtans allemaal veelbelovend en... apart.
Naar artikelLandbouwmachines, dwergauto’s, een sierlijke GT. Glas reed een bochtig parcours dat eindigde bij BMW.
Naar artikelEr zijn auto’s die legendarisch zijn. Beroemd, gevreesd, eigenaardig, apart, gekend. Al dat soort zaken. De lijst, vooral onder autoliefhebbers, is lang. Maar de lijst auto’s waar iedereen zich iets bij voor kan stellen is eerder...
Naar artikelEr wordt zoals in de meeste sectoren wel wat afgeblunderd in de autosector. Foute, dure beslissingen. Een model dat flopt. Soms wel een gans merk. Edsel, een luxemerk van Ford dat halverwege de jaren vijftig werd bedacht, zou de...
Naar artikelPrincipieel laat een Mercedesingenieur zich nooit afleiden door mode of trends. Daar halen ze in Stuttgart hun neus voor op. Vroeger toch. Maar kijk, in de late jaren ’50 moet de deur toch even hebben opengestaan.
Naar artikelBinnenkort vervoegt de Cayenne Coupé het SUV-aanbod van Porsche. Het uitgelezen moment om even de geschiedenisboeken in te duiken en te kijken wanneer...
Naar artikelWat zien we toch vaak promo’s waarin de fonkelnieuwe auto’s in exotische oorden rondrijden. Geflankeerd door jonge vrouwen die smachtend naar een full-option SUV kijken. Zo was het niet bij Daf.
Naar artikelVolvo heeft niet altijd hoekige auto’s ontworpen. In de beginjaren waren, zoals bij alle constructeurs, de bolle rondingen in de mode. Ook bij de nieuwe Volvo die in 1957 gelanceerd werd.
Naar artikelWaar is de tijd dat Fiat nog mocht experimenteren en dat met volle overgave deed? De hele autowereld keek telkens met spanning uit met welke geniale verrassingen Fiat op de proppen zou komen. Fiat was toonaangevend. Technische ge...
Naar artikelDe hype van de monovolume is duidelijk over z’n hoogtepunt. Binnenkort die van de SUV allicht ook. Maar het VW-busje blijft onvermoeibaar doorgaan. Reeds 6 generaties.
Naar artikelAls we over de Fiat 500 praten, over welke 500 hebben we het dan? Die van 1936, de Topolino (kleine muis) genoemd, of het kleine bolhoedje dat in 1957 gelanceerd werd, of de hippe 500 die 50 jaar later gelanceerd werd?
Naar artikelNeckarsulm is een stadje in Duitsland, maar geen makkelijk woord. Als je geen Duitser bent, moet je toch even oefenen op deze tongbreker. Daarom dat Herr Schmidt en Herr Stoll er in 1880 simpelweg NSU van maakten.
Naar artikelVandaag is dat misschien moeilijk voor te stellen, maar eind jaren ’50 was BMW virtueel failliet. De Beierse trots op wiens winstmarges tegenwoordig de ganse autowereld stikjaloers is, keek in die periode aan tegen een gigantische...
Naar artikelAls een auto de bijnaam "The Pig" opgekleefd krijgt, is daar een reden voor. De Austin-Healey 3000 heeft een onvoorspelbaar rijgedrag en is moeilijk op de weg te houden (want hij wil met zijn kont uitbreken). Zijn vering is nauwe...
Naar artikelIn de 100 jaar dat ze bestaan, kwamen de Bayerische Motorenwerke voor behoorlijk wat hete vuren te staan. Maar telkens weer krabbelden ze recht. Vandaag staat het concern uit München met zijn 116.000 werknemers en € 80 miljard omz...
Naar artikelSinds 1921 stond de naam Alvis voor voorname Britse wagens, evenals voor militaire voertuigen en vliegtuigmotoren. Oprichter Thomas George John maakte vrijwel alle onderdelen zelf, wat het merk de faam verleende vernuftige auto's...
Naar artikelWie midden de jaren vijftig op zoek was naar opwindend design moest zich niet beperken tot de Amerikaanse of West-Europese auto-industrie. Ook de fabrikanten uit het Oostblok gaven hun modellen een welgevormd koetswerk mee. Als ee...
Naar artikelEven terug naar de jaren vijftig. West-Europa had net WOII verteerd en Volkswagen had bijzonder veel succes met zijn ‘kever’ (type 1). Dit bleek de juiste auto om de oorlog door te spoelen en de West-Europeanen mobiel te maken. Da...
Naar artikelDe belangrijkste tegenspeler van BMW's dwergauto Isetta in de jaren vijftig was de Goggomobil van Hans Glas GmbH, een fabrikant van landbouwmachines en scooters gevestigd in het Zuid-Duitse Dingolfing.
Naar artikel