Autosalon van Genève 2002 Peugeot

Peugeot
Bekijk 2 foto's
Door: BV 21-02-2002
De constructeur lijkt vastbesloten de show te stelen in Zwitserland. Op de stand van Peugeot staan maar liefst vier wereldpremières te blinken. Er zijn de break-versies van de 307 en 206, reeds op vorige salons te zien als prototype, maar nu in hun definitieve versie. De 307 SW krijgt als meest belangrijke kenmerken de moduleerbaarheid van een volwaardige monovolume inclusief derde zetelrij en Őbijgevolg- plaats voor zeven inzittenden. De 206 SW vormt vooral een dynamisch-praktisch alternatief binnen het 206-gamma, gericht op jongeren, en is niet echt een typische break. Niet omwille van sportieve stijlaccenten (zoals de weggewerkte achterste portiergrepen- en ook niet omdat het nuttige laadvermogen ten opzichte van de berline ongewijzigd bleef.

In onze nieuwsrubriek toonden we u ook al de RC’s. Dat zijn tweelingsportwagens met een centraal voor de achteras geplaatste motor en een interieur met twee volwaardige en twee noodzitplaatsen. Gebaseerd op de schoepen en ruiten (in het frans: pique en carreau) uit een kaartspel zijn ze uitgevoerd in de overeenkomstige kleuren zwart en rood. De RC Pique krijgt een tweeliter benzine onder de kap, terwijl de RC Carreau uitgerust wordt een dieselmotor die gebaseerd is op de 2.2 liter HDi die de PSA-groep aanbiedt op o.a. de Peugeot 607 en de Citroën C5. Beide sportwagens halen 100km/u in 6sec en zijn 230km/u snel.

Broodnodig was ook de opvolger van de 806 en die staat in de vorm van de 807 op de stand. Tegelijkertijd valt bij Citroën de nieuwe Evasion, bij de Fiat de opvolger van de Ulysse en bij Lancia de volgende Z te ontdekken. Net als vorige keer is de monovolume het resultaat van een samenwerking tussen PSA en de Fiat groep. De vier merken leggen elk hun eigen accenten in het ontwerp, maar onderhuids is het vier maal hetzelfde ontwerp en dat zorgt bij de aflossing dan logischerwijs in één keer voor vier wereldpremières.

Geef commentaar
comments by Disqus