De toekomst is dakloos Mazda

Mazda
Vergroot foto
Door: BV 11-06-2002
De Japanners hebben met de lancering van de MX-5 in 1989 eigenhandig de hele roadster-hype terug leven ingeblazen. In de lange carrière sinds de lancering gingen er al meer dan 580.000 exemplaren van de compacte tweezitter over de toonbank. Dat is meer dan van eender welke ander model in dit nichesegment. Mazda veroverde er zelfs een plaatsje mee in het Guinness Book of World Records.

Intussen is het model al 13 jaar oud en krijgt het -ondanks de recente facelift- toch moeite om zijn leeftijd te verbergen. In 2004 zal Mazda zijn icoon dan ook aflossen. De nieuweling wordt wat langer en een tikkeltje breder, maar behoudt alle typische kenmerken van de huidige succesgeneratie. De motor blijft voorin, de aandrijving blijft op de achterwielen en er kan nog steeds maar 2 man en een klein beetje bagage mee. De 1.6 en 1.8l, met hun eerder beperkte vermogen zouden -op ten minste een deel van de markten- plaats moeten ruimen voor motoren met een grotere inhoud en meer vermogen. In dat kader wordt gesproken over een 2-liter en een 2.3-liter (waarbij de eerste voor de Europese en de tweede voor de Amerikaanse markt bestemd zou zijn) en er wordt zelfs gespeculeerd over een 2-liter zescilinder met 170pk als topversie. Het ontwerp breekt met de bolle vormen van de huidige versie en wordt strakker en agressiever. In de wielkassen wordt plaats gemaakt voor grotere wielen en het radiatorrooster wordt -overeenkomstig de andere recente modellen van het merk- vijfhoekig.

Geef commentaar
comments by Disqus