Autosalon van Frankfurt 2003 Volkswagen

Volkswagen
Bekijk 7 foto's
Door: BV 08-09-2003
Het belangrijkste nieuws op de stand van Volkswagen is zonder twijfel de voorstelling van de nieuwe Golf, die al vanaf oktober op de Europese markten geïntroduceerd wordt. Dit model staat op een volledig nieuw ontwikkeld onderstel met vooraan een ophanging die bestaat uit een geoptimaliseerde McPherson voortrein en achteraan een nieuwe multilinkophanging. Een combinatie die komaf moet maken met het inefficiënte gedrag van de huidige generatie en even sportief als comfortabel moet zijn. Volkswagen had het zich tot ambitie gemaakt de achterstand die het op dit vlak had weg te werken, en dat hebben ze ook gedaan. Dat blijkt uit rijervaring met de reeds gecommercialiseerde Audi A3 die hetzelfde onderstel heeft.

Het uiterlijk van deze vijfde generatie ontleent wat elementen aan de Phaeton. We hebben het dan over de koplampen met dubbele optieken en horizontale richtingaanwijzers en dubbele ronde achterlichten. V-vormige plooilijnen op de motorkap, een oplopende gordellijn en een extra plooilijn op de flank moeten het design een meer dynamische uitstraling geven. Als vanzelfsprekend wordt het nieuwe model wat groter. De Golf V is dan ook 4,20m lang, 1,75m breed en 1,48m hoog. De toename in ruimte komt vooral de achterpassagiers en de kofferruimte ten goede. Twee puntjes die, omdat de concurrentie natuurlijk ook niet stil zit, aan verbetering toe waren. Zo is er nu 6,5cm meer beenruimte achterin en kan je in koffer voortaan 347l kwijt.

VW zal de Golf V van meet af aan aanbieden als Trendline, Comfortline en Highline met vier motorversies die voldoen aan de Euro4-norm. Voor de benzinerijders wordt dat de 1.4l met 75pk en de direct ingespoten 1.6l FSI met 115pk. Dieselrijders zullen kunnen kiezen voor de 1.9TDI met 105pk en de 2.0TDI (met vier kleppen per cilinder) die in principe 140pk sterk is, maar voor België ook zal aangeboden worden in een fiscaal voordeliger versie met 136pk. Deze zullen spoedig worden gevolgd door nog twee FSI-motoren en een SDI. De topversies worden later aan het gamma toegevoegd.

Aan het gamma van de VW Polo worden ook twee nieuwe versies toegevoegd. Het gaat om de Polo Sedan die eerder al op enkele niet-Europese markten werd gecommercialiseerd, en de Polo Fun. Met de eerste mikt VW op de wat meer behoudsgezinde klanten, terwijl de Polo Fun voor VW cliënteel moet binnenhalen dat jong is en wat meer op avontuur gesteld is. Vooral dat laatste is nieuw voor VW. De Polo Sedan groeide dankzij de koffer met 28cm. Ook hier is de winst voor de achterpassagiers en de kofferinhoud, die voortaan een forse 432l groot zal zijn. Het model zal in twee uitrustingsniveau’s en met vier motoren (een 1.2 12v met 65pk, een 1.4 met 75pk, een 1.4TDi met 75 en een 1.9TDi met 100pk) nog deze herfst bij de dealers verschijnen.

De Polo Fun, gebaseerd op het vijfdeurskoetswerk, zal zich van de reguliere Polo onderscheiden met speciale voor- en achterbumpers met een robuustere look en een contrasterende kleur en bijpassende zijprofielen en spatbordverbreders. Het model zal ook voorzien worden van een 20mm verhoogde ophanging en grote 17-duims velgen met 225/40 ZR laagprofielbanden. Chroomkleurige dakrails, bumpersierstukken en spiegelhuizen maken samen met een aangepast kleurenpallet de opsomming compleet. Het interieur zal herkenbaar zijn aan de aangepaste materiaalkeuze, andere bekledingen en sportzetels. Je zal de Polo Fun kunnen krijgen met vier benzinemotoren met een vermogen van 55 tot 100pk -met inbegrip van een direct ingespoten (FSI) benzinekrachtbron- en twee diesels; de 75pk sterke 1.4TDi en de 1.9TDi met 100pk.

VW kondigde ook nog aan de 1.9TDi met 130pk binnen afzienbare tijd beschikbaar te maken voor de drie- en vijfdeursversies van de Polo.

Bij de New Beetle Cabriolet komt een 100pk en 250Nm sterke 1.9TDI-motor het gamma versterken, terwijl bij de VW Touran een 2.0l FSI benzinemotor met 150pk aan de keuzemogelijkheden wordt toegevoegd. VW zal voor haar nieuwe monovolume overigens ook de innovatieve DSG-automaat met zes versnellingen aanbieden (in combinatie met de twee beschikbare dieselmotoren).

Tot slot ook nog melden dat het vlaggenschip van VW, de Phaeton, ook nog een versie aan het aanbod ziet toegevoegd worden. Dat is een lange versie, met een 120mm langere wielbasis en koets. Deze lange variant zal verkrijgbaar zijn met de nieuwe V8, de W12 en de V10 TDI. Het model heeft wel recht op een wat uitgebreidere basisuitrusting.

Volkswagen toont, eerder verassend, ook nog een stijlstudie; de concept R. Dat is een open tweezitter (met een wegklapbaar dakje) met de motor achterin. Een mogelijke voorloper van een sportieve open variant op basis van de Golf, waar al een tijdje over gespeculeerd wordt. Onder de kap achteraan zit alvast een 3.2l V6 benzinemotor die goed is voor 265pk en 350Nm die wordt gekoppeld aan de DSG automatische zestrapstransmissie met dubbele koppeling. Een combinatie die ook al voor de Audi TT en de uittredende Golf R32 beschikbaar is. Onder de kap van deze 4,16m lange, 1,78m brede en 1,25m hoge sportwagen van de hand van Murat Günak zorgt dat alvast voor vuurwerk. De spurt naar 100km/u kan in 5,3sec en de topsnelheid zou 269km/u bedragen. Tenminste, als de begrenzer er geen eind aan zou maken bij 250km/u.

De koets, met een design dat uniek, karaktervol en sportief, maar voor VW-liefhebbers ook nog herkenbaar moet zijn, is uitgevoerd in een lichtblauwe metallic-lak die luistert naar de naam Frozen sky en wordt gecombineerd met een donkerbruin lederen interieur. Specifiek daaraan is het ontbreken van instellingsmogelijkheden voor de twee kuipzeteltjes. In plaats daarvan kan de bestuurder het in glanzend metaal uitgevoerd instrumentenblok, inclusief stuurwiel en pedalen, elektrisch verstellen tot een optimale positie is bereikt. De passagier kan hetzelfde doen met een voetsteun. De zetels zijn opgehangen op veren waarvan de hardheid kan variëren. De vulling van de zetels bestaat uit een actief schuim dat zich aanpast aan de vorm van het lichaam. Een materiaal dat nog nooit eerder werd gebruikt in een auto.

Geef commentaar
comments by Disqus