Autosalon van Frankfurt 2003 Renault

Renault
Bekijk 5 foto's
Door: BV 22-09-2003
Renault stelt op haar stand twee nieuwe concepts voor. Die delen eenzelfde basis en dragen dan ook dezelfde naam; Be Bop. Renault onderzoekt daarmee de mogelijkheid om met één ontwerp en een minimaal aantal wijzigingen twee totaal verschillende doelgroepen aan te spreken. De eerste Be Bop werd namelijk door Renault Sport geprepareerd en gaat dan ook de sportieve toer op, terwijl de tweede Be Bop een SUV is. Beide modellen krijgen een opvallende ronde voorpartij, een glazen dak en diep uitgesneden zijruiten in de vorm van een druppel. Ze zijn exact 4,04m lang, maar de breedte en hoogte is verschillend. De SUV is 1,77m breed, de sportieve variant doet daar 3cm bij. Andersom is de versie die door Renault Sport werd geprepareerd 1,55m hoog, en doet de SUV daar 13cm bij. Al die centimeters zitten overigens in de vrije hoogte.

Beide modellen krijgen een 1.6l viercilinder turbomotor onder de kap die goed is voor 225pk en 300Nm.. De krachtbron wordt gekoppeld aan een sequentiële zestrapsautomaat. De SUV krijgt vierwielaandrijving, terwijl de Sport het doet met een aandrijving op de voorwielen. Het interieur is toegankelijk middels conventionele voorportieren en tegen de richting openende achterportieren. Voor de sobere en stijlvolle inrichting gebruikt Renault ook hier weer dezelfde basis. Bij de Sport overheersen echter koele tinten en krijgen de vier individuele aan de middenconsole opgehangen zetels uitgesproken steunvlakken. De SUV houdt het op meer bescheiden zitmeubilair en warmere tinten. De middenconsole loopt ook achteraan door en omvat, vormgegeven in een enkele boog, alle bedieningselementen die niet rond het stuurwiel gegroepeerd zijn. De gebruikersinterface is een uitgediepte versie van de Touch Design concept dat voor het eerste op de Talisman concept car te zien was.

Ook afkomstig van Renault Sport zijn de uitbreidingen aan het Mégane II-gamma. Renault zal, zoals talrijke concurrenten de afgelopen tijd (denken we aan VW, Skoda, Seat, Ford, Opel, Alfa Romeoij), het gamma van z’n compacte middenklasser kruiden met een versie voor de meest veeleisende sportieve bestuurder. Het uiterlijk van zowel de drie- als de vijfdeursversie werd aangepast met dikkere bumpers met grote lucht in- en uitlaatopeningen, een nieuwe grille en geaccentueerde mistlichten. Achteraan worden twee uitlaatstukken dicht tegen het centrum geplaatst, net als bij de Clio V6. Er zijn vijf nieuwe exclusieve koetswerkkleuren, een discreet dakspoilertje en de portiergrepen zijn uitgevoerd in geborsteld metaal. Grotere remmen (312mm voor- en 300mm achteraan) huizen in specifiek 18-duims lichtmetaal, voorzien van extra breed rubber.

In het interieur vinden we naast een opgewaardeerde uitrusting (met o.a. geïntegreerde telefoon) ook de intussen obligate aluminiumkleurige onderdelen en sportzetels met een uitgesproken zijdelingse steun. Onder de kap zit een geblazen viercilinder benzinemotor met een vermogen van 225pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De koppelkromme piekt bij 300Nm. Voldoende voor een acceleratietijd van 0 naar 100km/u in 6,5sec. Het eerste kilometerpaaltje vanuit stilstand komt na 26,7sec voorbij. Het zijn enkel de voorwielen die de kracht versluizen, maar een aangepaste ophanging zorgt voor een strakker weggedrag en meer grip. Om de veiligheid op Renault’s intussen gekende hoge niveau te houden en toch de pret niet te veel te drukken, werd het ESP-systeem geherprogrammeerd.

Met de voorstelling van de Renault Grand Scenic is het nieuwe Megane-gamma compleet. 14 Maanden na de introductie zijn alle zeven de varianten voorgesteld. Het gaat dan om een driedeurs, een vierdeurs, een vijfdeurs, een break, een coupé-cabriolet, de Scenic en de Grand Scenic. Een langere Scenic heeft vooral als voordeel dat het interieur plaats biedt aan twee extra inzittenden op een volledig in de vloer verzinkbare derde zetelrij die bestaat uit twee afzonderlijke zetels. De extra lengte werd verkregen door het model dezelfde bodemplaat te geven als de break, met vijf extra centimeters wielbasis. De overhang werd met 18cm verlengd waardoor de totale lengte van deze Grand Scenic met 4,49m 23cm langer is die van de reguliere Scenic. Met alle zeven de zitplaatsen in gebruik bedraagt de inhoud van de bagageruimte nog 200l. De tweede zitrij kan nog steeds over een lengte van 12cm verschoven worden. Op die manier kan de al niet onaardige kofferruimte van 550l (5 zitplaatsen in gebruik) nog vergroot worden naar 605l.

Renault heeft het motorenaanbod aangepast aan de eigenschappen (lees: het gewicht) van de Grand Scenic. De basismotoren moeten eraan geloven, waardoor je bij de benzines nog de keuze hebt uit een 115pk sterke 1.6, een 136pk sterke 2.0 en de F4RT. Dat is de geblazen 2.0 die Renault hogerop in het gamma aanbiedt. Die is goed voor 165pk. Dieselen kan met een evolutie van de 1.5dCi, 100pk sterk, en de 120pk sterke 1.9dCi.

Geef commentaar
comments by Disqus