Autosalon van Brussel 2004 Saab

Saab
Bekijk 3 foto's
Door: BV 07-01-2004
Saab introduceerde het afgelopen jaar de 9-3 Cabrio. Die wordt op dit salon dus voor het eerst aan het publiek getoond. Saab bouwde de Cabrio op het chassis van de berline, maar bij het ontwerp daarvan werd van in het begin uitgegaan van een dakloze variant. Daardoor wist Saab veel van de typische cabrioproblemen te elimineren. Zo verdrievoudigde de torsiestijfheid ten opzichte van het vorige model. Saab bouwt al 20 jaar cabrio’s voor vier personen, maar zoals dat hoort, wordt elke generatie verder geperfectioneerd. Opgemerkte nieuwigheden zijn hier de drielagige kap, die een binnenbekleding heeft die harmonieert met het interieur. Normaliter is de binnenkant van de kap zwart, maar dat is hier niet het geval. Een minder beklemmend gevoel en een betere isolatie is het resultaat. De kap zelf is volautomatisch, inclusief de bediening van de grendels, en opent en sluit in een recordtijd van 20 seconden. Dat is te wijten aan de nieuwe openingsmethode van de afdekkap. De kofferruimte verkleint automatisch; ook dat is nieuw. De cabriolet is verkrijgbaar met aluminium 2-liter turbomotoren met vermogens van 150, 175 of 210pk.

De Saab 9-3 berline was tijdens het vorige Salon ook nog niet op de markt, maar intussen kan Saab al de eerste nieuwigheden aankondigen. Zo wordt het gamma naar onderen toe uitgebreid met de komst van den nieuwe basismotor. Dat is een 1.8i met 122pk. Een andere nieuwigheid zijn twee optionele versnellingsbakken met zes verhoudingen. Een eerste heeft een extra lange eindoverbrenging. Die wordt aangeboden in combinatie met de 2.2TiD-diesel met 125pk. Een tweede is een bak met korte versnellingen voor het sportieve topmodel, de Aero. Daarnaast kunnen we nog een nieuwe binnenbekleding, nieuwe koetswerkkleuren en de (optionele) integratie van een GPRS-telefoon vermelden. Naast de nieuwe 1.8i en de 2.2TiD is de berline vekrijgbaar met dezelfde motoren als de Cabrio.

Het komende modeljaar brengt ook wat wijzigingen voor de niet meer okselfrisse Saab 9-5. Dat laatste zou je niet meteen merken aan de veiligheidsbeoordeling die de constructeur haalde op de EuroNCAP, want onder meer nieuwe herinneringsfuncties voor de autogordel leverden de 9-5 een score van vijf sterren op. Saab voegt meteen ook een nieuwe 2.3l turbomotor van 220pk toe aan het gamma. Deze viercilinder vervangt de V6-motor van 3-liter met 200pk. Andere motoropties leveren 150 en 185pk, en er zijn ook nog dieselmotoren. De eerste is de 2.2TiD, met in dit geval 120pk, en dan zijn er nog twee versies van de 3.0TiD V6, met respectievelijk 163 en 176pk. Het interieur kreeg een nieuwe lichtgrijze lederen bekleding terwijl het dashboard voortaan zwart, en niet langer grijs is. Nieuwe koetswerkkleuren zijn ook van de partij, maar belangrijker zijn de wijzigingen die Aero-modellen ondergingen. Daar werden de koetswerkaddenda en de specifieke voor- en achterbumper immers gemoderniseerd.

Geef commentaar
comments by Disqus